výtvor, jejž možno přirovnati k Puškinovu rovněž začáteč. IŮckému "Kavkazskému pleníku". I Lermontov vychází od byronské dvojice, kresle v démoIŮokém rozpoltě-nci a z kořenů vytrženém rebelu vlastní svou podobiznu a v Zarje svůj vytoužený fantom ženství obětavého a horoucího. Ale protiklad národopisný, jimž podložil Puškin stav milenců,. položil ide Lel'montov do episody druhého a třetího zpěvu, z níž, jak uzříme, po čtyřiceti letech vytvořil jeho český žák celou skladbu epickou. Izmajil hej byl odrazem básníkovy společenské rozervanosti s malým přizpůsobením životním poměrům na Kavkaze; Zarja jednou ·z četných představitelek ženského ty;pu Byronova, byť reálnější než její sestry: do národopisné plnosti života na Kavkaze nesáhl tu Lermontov hluboko. Po té stránce stojí "Hadži Abrek" (183a 1834), skladba stručnější a epičtější, nepoměrně výše. Hrdinou jest pravý čel'keský mstitel, neznající slitování a ohledů, jak ukazuje j~ž jeho jméno: barbar a Asiat, mohamedán a ukrutník, spíše kmenový typ než psychologicky propracovaný jednotlivec. Jeho nešťastná a· krásná obět Lejla, plnoňadrá tanečnice rozprouděné jižní krve, toužící' po objetí a polibcích, patří k smyslným Lezginkám a Gruzinkám, v nichž temná a žádostivá povaha Lermontovova spatřovala svůj nejslastnější obraz ženství a jejichž nejvyšší a nejušlechtilejší ztělesnění stvořila posléze v Tamaře: v této koncepci ženy-Orientálky se Puškin s Lermontovem setká· vají, ač i zde má mladší mistr tón žhavější a váŠIŮvější. Do Pjatigorska, kde r. 1841 Lermontov padl v souboji, přibyl právě po desíti letech mladý šlechtic, jenž připravoval se na dráhu vojenskou a za nedlouho odešel jako dělo· střelecký důstojník do Kizljaru nad Terekem. Dva roky pobytu ve východním Kavkaze, kde urozený a samolibý příchozí hledal zprvu jen lov, divokou přírodu, dobrodružné bitky s horaly, přetvořily jeho bytost od kořenů. Odpoutal se nadobro od nedůstojného života předchozího, jenž z něho učiIŮI prodluženého hráče, odhodil marné cetky městské a šlechtické lžikultury, vcítil se do velké přírody, pochopil srdcem i vůlí prostou krásu nejjednodušších lidí 103