hor a 1azulOvého nebe, ať válečný či loupežnický vzruch Čerkesův - vše to ukazuje objektivní a téměř klasickou krajinomalbu Puškinovu v prvním rozpuku: Puškin nikde nesplývá s touto divokou a zázračnou přírodou, která jest požitkem jeho zraku a leckdy i úkojem jeho touhy po všem vzdáleném a podivuhodném; jako jeho rek i on sám zůstává cizincem vůči těmto divům pevných obrysů a teplých barev. Doslov, kterým básník doprovodil svou veršovanou povídku, pokouší se dáti byronskému příběhu lásky na Kavkaze politicko-historiokou perspektivu: doba čerkeské slávy jest na sklonku, a na místo její vchází čas válečného vítězství ruských orlů nad Kavkazem; pěvec se odvrací od opuštěných aúlů, aby hlásal triumfy Zizianova, Kotlarevského a Jennolova; i tento motiv ozývá se častěji u Puškinových následníků, mezi nimiŽ' Svatopluk Čech není nejmenší. Pět let po Puškinovi byl Lermontov na Ka'\-"kaze po prvé; ale již z toho dětinského pobytu přinesl sik divokým velehorám nevyhladitelnou lásku, která se pak za prvního exilu r. 1837 a 1838 a posléze za vyhnanství r. 1840 a 1841 stupňovala ve vášnivý cit osudového spříznění. Krásně postřehl Bodenstedt, že Lennontov v chlapectví přijal do duše vnější, hrubé obrysy přírody kavkazské, které pozdější důvěrný a několikaletý styk s krásami Kavkazu vyplnil jemnými miniaturními podrobnostmi, osobitými barvami a individuálními svity. Od horoucí ódy "Kavkaz" z r. 1830, jejž každá ze tří slok vyznívá refrénem "rád Kavkaz já mám", až po památné věnování "Démona", psané r. 1840, kde vděčným a roztouženým slovem shrnuje své vztahy ke Kavkazu, "země přísnému caru svému", Lermontov napsal celou sem lyrických básní, posvěcených přírodě kavkazské; jsou mezi nimi kusy tak významné jako "Dary Tereku", "Kazbek", "Památce přítelově" a "Valerik". Na rozdíl od objektivního Puškina, jenž kreslí v zjednodušených obrysech, Lermontov s přírodou kavkazsrkou splývá, nalézaje v sebe slabším záchvěvu větru v listoví a v sebe jemnějším nádechu modré mlhy kolem velehorského vrcholu kus své zjitřené a pyšně zádumčivé mysli; proto se zahloubává do v'šech jednotli. 101