kých zápasů s Čerkesy a pravý domov heroického národa "Adige", t. j. kmenů Sapsuchů, Abadzechů a Ubychů, viděl pouze z povzdálečí, s paluby Cesarevny a Golubčiku. Tři nejkrásnější země kavkazské, pralesovitě bujející Mingrelii, v temnější zeleni zadumanou lmerecii a divoce skal· natou Gruzii, prožil Svatopluk Čech poté jen letmo, stoupaje ve voze parní dráhy, a vášnivě vlažným vzduchem za jediný den z Poti do Tiflisu. Několikadenní pobyt v "Bábelu gruzín~kém" přervaly některé dobrodružné výlety koňmo do okolí; prudký žeh tifliského léta pudil však opojeného seveřana více do hor, v blízkost kavkazského sněhu. Dvojí cestu z Tiflisu do Vladikavkazu a zpět vykonal Čech po prvé v dostavníku, po druhé v jednospřežní "těleze"; r. 1874 nebylo ještě mohutné železniční trati z Rostova do Vladivostoku, a za jedinou dopravní dráhu sloužila dokonalá "vojenská silnice ka~kazská", dlážděná podle ruského pořekadla samými rubly. Na zpáteční cestě z Tiflisu vracel se do Poti a Kutais, a tím byla vlastní kavkazská pout tak~ka skončena, aniž se přiblížila sněhům Elbrusu a východním dagestanským končinám, svažujícím se k moři Chvalinskému. Návrat básníkův do Cařihradu podél břehů maloasijských, bohatý dojmy ikrajinnÝmi i národopisnými, jest pouhým doslovem jeho ~božné pouti ze země Mcyriho a Tamary, z níž žák Puškinův a Lermontovův přicházel do vlasti poučen, osvěžen, a posvěcen, nejinak než "hadži", vracející se od posvátných míst Prorokových. Ruští básníci objevili žasnoucí Evropě Kavkaz a rázovitou krásu jeho obyvatelstva. Dotud - nehledime·li ke klasické tradici, která na vroholu Elbrusu umisťovala Promethea a na nábřeží Kolchidy Argonauty - kmitaly se ve verších západních poetů občas okouzlující hlavy temnookých Čerkesek jako jedna z obětí orientální módě; z těchto krasavic nejproslulejší jest Lejla, milenka Byronova "Giaura", kreslená zjednodušenými rysy, které zvolna v slovesné tradici poklesly na pouhou konvenčnost: kolikráte po té velebeny byly na Orientálkách velké hnědé oči gazelí, 98