vysoko nad filantrQPický socialismus v ,rukavičkách, kterým konec koncův zůstává i ušlechtilé stanovisko Nemdova protichůdce Gustava Pflegra Moravského. Na rozhraní šedesátých a sedmdesátých let, když Neruda vubec překonává negaci, pesimismw; a mnoho jiných démonů nitra, v onom památném období, v němž se statečně zaříká, že nebude potud básníkem, pokud v něm neuzraje, neosvobodí se celý muž, zbavuje se i svého sociálního světobolu a přestává se dtit proletářem, aniž přece nepozbude mravního soucítění s vrstvou, jíž patřili jeho otec i matka, v níž prožil dětství, která určovala první to jeho formy životní. Ale ten, kdo vidí celou drsnou, syrovou a krvavou pravdu prole. tářské bídy, z níž Neruda vystoupil, a vedle ní všecko to statečné, hrdé, zářivé rytířství N erudova srdce, musí se hluboce pokloniti jeho bytosti; nejeden z těch, kdo Nerudu miluje z plnosti své duše, bývá doslovně dojat vdkým tím kontrastem. N eruda nemá ani jediného záporného a níz. kého rysu svojí sociální třídy: nenaučil se· nikdy závisti; nedělal ze svého utrpení a ze svých křivd nikdy zbraně ani řemesla; neznal malicherné podezíravosti ke všemu vel· kému a mocnému; nechtěl, zbohatnuv citově i smyslově, nikdy lakomě chrániti svých statiků, nýbrž rozdával plnýma rukama jako rozený boháč, jako šlechtic, jemuž vždy zustane více, než se může rozdati. Již v nejstarších partiích Nerudova díla shledají se takové tahy doslovně rytířské, jež na prahu sedmdesátých let nabyly nezapomenutelné reliefnosti. Tehdy do druhého vydání "Knih veršů" přidal Neruda dvě paralelní 'básně, epickou "Legendu o chudobě~' a lyrickou "Vším jsem byl rád!" Před osudem hrdě stojí Parias povznesenou hlavou a děkuje Osudu, že mu dal v manželství svou dceru Chudobu: "Sotva se mne dotkla prostým svojím květem, poznávám svět celý, nevšimnut jsa světem." A podobně básník sám, když byl vyznal všecky šlehy bičíku Osudu, všecky jeho lživé sliby, zlé jeho rozmary, 94