dovy citovosti otevřely se na konci všecky staré rány, propuikla znovu individuální bolest, a básnikovi jest, jako by právě stál nad otevřeným hrobem matčiným. Báseň, která přináší toto tragické doznání, zaujímá v Nerudově poesioústo zvláště významné. V památné té improvisaci "Láska" slévá se vyšší jednotou dvojí styl, který dotud poltil básníkovi tvorbu, sloh důvěrný, písňový, prostoduchý se slohem patetickým, řečníckým, ornamentálním. Na této stanici své básnícké cesty, nedlouho před umlknutím, zaznívá bolný a krvavý výkřik: ,,Koho bych miloval sirem tom na světě?! srdce je vždycky, ach, srdcem jen dítětedo stáří, do skonu volá si po matce." A přece, při veškeré této mystice, kterou dovedl Neruda procítit, prožít, prot1pět v poměru matky a syna, bojím se, že příliš nám U!1Ůkloz hlubšího poznání Nerudovy osobnosti, ježto sotva jsme se zamyslili nad markantní postavou jeho otce. Neruda, statečný voják v tolika bitvách za mo· derní statky evropské, byl synem starého dělostřelce, jenž bojoval u Lipska, v této krvavé a neblahé chvíli zrození novověké Evropy. Syn podědil jeho povahu drsnou, ne· přístupnou, pyšnou, málomluvnou; naučil se od něho dis· ciplině prostého vojáka na přední stráži, jenž dobře umí vyslídit a zjistit nepřátele v otevřeném boji i ve vlastní hrudi; měl jeho rozum chladný, neúplatný, nedůvěřivý. Stářím se zaostřovaly u Nerudova otce tyto rysy, které si dovedl postavit do služeb inteligence velmi široké a povýšené, jež však u zestárlého vysloužilce zdály se jen nevlíd· nou drsností k okolnímu světu: a tak obě povahy, v pod. statě sourodé, znovu a znovu narážely o sebe, mučily a odoútaly se. Lze vyčísti v několika Nerudových povídkách, sestrojených z motivů dětství, jak otec, skoupý laskavými slovy a štědrý ranami, byl chlapci stálou hradbou při všech radostných rozbězích za lehkomyslnou hrou života, za bez. 90