řlldu kulturně důležitých postřehů; i pro Světlou lNonil ~ __ bla~Yl11 po ~ stránce fraseologické, vábnou hudhouL jejíž ohlas zaznívá plně na stránkách jejich děl z Ještěda. Leč p()z()!:!1~1: _pr() tl:>tQ vše ~ ustupov!ůa da:l.eko ,hlubšímu zájmu pro lido'-:~..PQY_@-y~rQ~~k.u·iI,kte.rnLkr,ásl1_y~~l}jgkf.9b duší, p'O.()_tyzi typy mrl!vl}í ye1ikos~, k :tŮmž Světlá přist\!~ P?Yll~~,_~r.()~S~l1~~ý~pf_~.YM~ením, že v lidu,neporošeném kulturou uchován jest poklad přirozené čistoty a prosté dokonalost!. I ~..!!A!:C)bnější. její. práce z J~t~ yj~df.~ .. _V9_y;tJ}9.kresbami, " nichž ~ propracovaná studi~ ~araktero znamená takřka vše"dějovázáplletka pak skorQ nic; do celé galerie seřaděny jsou takové studie karakterů, vzniknuvší většinou v be~ostřední blízkosti' původních modelů, v obou klasických knihách "Prostá myse a "Kres. bl!: z JeštěQi.". Jsou to dvě knihy vzácné epické síly, stejně svěží v tragickém podáni ztroskotaných srdcí i v humor· ném rozmaro při vystihování drastických výjevů; s tak vy. rovnaným uměním formální soustředěnosti, jako v povíd. kách ,,() krejčikovic Anežce", ,~ka~~~', "Nebožka Barbota" neb ,t~l1'!'!~~ll.~ nesetkáváme se již ani ve velkýéb románech. Ve velkých, výpraV11Ých skladbách Karoliny Světlé, jakými jsou "Vesnický román""._z r. 1867, ,,~ijž_H .. pQt_Q.~!!'.' z r. 1868, llFrantina" z r. 1870 a ,~~_<>:dl~~~ z roku 1873, přistupuje k objektivní kresbě lidových typtl, zachyce. ných podle skutečnosti, nový mocný živel subjektivní, který ovšem ani v povídkách není zcela potlačen. ~~.!omá1l.Í! jest v~y_4r~~_ti~kyny~!YkrrL3 __ ~!kky_yýmamný příběh, ()!'m~ňuií9 a._~_~!:()-y!J!, h~ot.!c.í ~~jlit.JIJ>iek!iV11ějšt zk~~~t_ bás!!.ířči1!~.,.!!~E~ .ll ... vůl~: svými romány se Karolina Světlá zpovícl~,_~,~C)l1<#d~deŽ1:o postavy, volené opětně z povahokresel:>1l,é 1;kušenosti ještědské, bývají čímsi druhořadým, i~s~_~ateriálem, který uměl1kyně hněte dle formového zák()lla.L()(h'()z,~_ého z vlastních zažitků. Nejedno z těchto děl mrazí přímo paradoxní a dvojklannou svou tragičností; čtenář cítí z každé řádky, kterak všecka sympatie básnířčina náleží velkým individualitám, rozrážejícím silou citu, inte. 80