potnenutí~ a jenom ty~ dcerko fantasie básníkovy~ žiješ uprostřed svého rodného města v neporušené mladosti~ ochotna zjeviti se každému~ kdo po tobě touží. Po třetí z mladých žen~ které mně byly milostnými zasvětitelkami do městského tajemství veronského a zároveň blahodějnými strůjkyněmi osvobodivé nálady za těžkého ovzduší soumračného~ doptávali byste se marně nad Adiží - nikdo vám nepoví o plavovlasé Mariettě s modrýma očima~ která prodávala květiny a fíky u kostela svatého Zena. Nespatřil jí tam nikdo, pouze úrodná imaginace české básnířky: Madonna Verona ,náleží výhradně svým krajanům~ Julinka Capuletová stala se potěšením celého světa, ale tato chudičká květinái1ka~ !«erá kdysi vykoupila českého vojáka z Podkt1konoší, obrodivši ho svou nábožností a čistotou~ zjeví se jenom nám Cechům, !«eří zabloudí do V erony. Dříve ještě než jsme četli svého Shakespeara a studovali dějiny, bylo ,nám pevnostní a vojenské město Verona známo z půvabné a ttklivé povídky Boženy Němcové "Chudí lidé", stejně jako jméno sladké a jasné Florencie poznali jsme nejprve ze životního příběhu komtesky Hortensie v "Babičce". Nejsou to cestovní a reálné zkušenosti z ltalie, které zde Božena Němcová vypravuje; ona, duše jižní, ano vlašská, nesměla nikdy překročiti Alp a musila se spokojiti s tím, že episodicky vkládala do svých prací, hledajícíoh a oslavujících podstatu lidové a národní duše české, své sny ,o Italii, upředené z knižnmo studia a z básni. cké touhy. V "Ba>bičce" má Hortensiina florencká episoda místo docela podružné, leda že jest nejpůvabnějším květem aristokratidkého sklonu básnířčina~ který dovedla hanno. nicky smířiti s vřelou úctou k prostému~ lidovému lidství. V "Chudých Lidech" Ja~ubova episoda veronská má však význam daleko hl.ubší~neboť teprve skrze ni se stává vlastní hrdina ,povídky, mravní bohatýr v zaplátované kazajce, Jakub Halina, oním člověkem božím, jakým ho chtěl míti idealismus Boženy Němcové~ aby dovodil svou víru v po· ctivé, prosté srdce českého chudého člověka~ schopné spasit svět obětavostí a sebezapřením. 62