DÍho mIDění, a1,y, jak jen možno, ztělesňovali právě krá s· ný čin. Oba přeskočili v karaktemím anachronismu celý vývoj, jenž je dělil od osvícenství a vrátili se k hodnotám XVIII. věku: k praktickému utilitářství a k výchovné tendenci, k důsledné vládě zdravého rozumu a ke kultu živlů uvě· domělýoh i účelných v poesii, k chvále mužně vyrovnaného zdraví a karakterní kámě. V začátcích svých souvisel jak napodobitel Jean Paulova citově rozechvělého slohu, tak drsný virtuos v ohlasech lidové písně s romantikou; za útoč· ného působení kritického postavili se oba na rozhodné sta· noviště protiromantické, v hloubi duší však patřili ke kul· tuře předromantické. V Boernovi i v Havlíčkovi ožilo naposled před rokem 1848 ~adoevropské osvícenství, arciť pomíšeno s liberalismem nové společnosti občanské. Co však dělilo Havlíčka od Boema, byla různorodost je. jich založení a mravního nadání. Boeme zůstal vždy povahou problematickou, podlamovanou vnitřními rozpory: byl ve všem všudy :Židem a přece se sám odřízl od své rasy a její tradice; miloval horoucně německý národ a přece cítil sám, že jeho temperament, jeho sloh, jeho vtip jsou bližší Francii než Německu; hlásal stále solidaritu a sou· držnost všech a hynul v smutné samotě chladného vy. hnanství. Havlíček byl karakter z jednoho kusu ocele bez kazů a puklin, sám v sobě jist, záhy vyuálý a dospělý, vždy vědom cíle, ale zároveň bezpečen resonancí, neoblomný v činu a sitný v utrpení. Jan Neruda nazval Havlíčka krásně "věčným mužem", a národ vidí v něm především n o v o· v ě k é z těle sně n í h rdi n y. Havlíčkovi, který tvoří sám bohatýrskou kapitolu našich dějin moderních, nebude snad příliš ublíženo, zapomene.li se na jeho krát-kou kritickou mezihru, jež v celkové perspek. tivě historické poněkud mizí. Ten však, kdo důvěrně po· chopil smysl a mravní cíl Havlíčkovy osobnosti, nechtěl by ani tohoto intermezza pohřešovati v životním jeho dramatě: právě zde se skrývají prakořeny další akce Havlíč' kovy. 58