Havlíčkovynejprudčeji a nejjistěji mířené rány platily cítění a umění romantickému. V Tylovi pronásledoval ro· mantického sentimentali!ka, jenž si hoví v citech a pomyslech, daných již pouhou konveniencí a rozvodněných způsobem epigonským; že hyl Tyl nejenom obětí, ale i svůdcem Vkusu svého čtenářstva, vypadla Havlíčkova recense tak krutě a nelítostně. Druhý protiromantický úder Havlíčkův směřoval a plnou váhou dopadl na zádumčivou hlavu lyrika Siegfrieda K3Ippera, vůči ·němuž neznal kritik ani míry ani spravedlnosti: tak se mu příčila romantická elegičnost, obrácená do minUlosti a do dálky a vyhýbající se v citlivkovitém narcisismu všem drsným skutečnostem života. Ani v líbivém vypravěči "Posledního Čecha" ani v zachmuřeném básníku "Českých listů" nešlo Havlíčkovi o romantické osobnosti, nýbrž o romantické typy, které nadto rozsuzovala jeho kritika se stanoviska národní otázky české; společenská hygiena zatlačila svými zřeteli čistě estetické hodnocení. Nuže, co postavil Havlíček proti životnímu ideátu romantickému, proti kultu citu, proti náboženství samolibého já? Na to odpovídá sám v rozboru Vocelova "LabyJ;Íntu slávy", jestliže "zdravou, pružnou filosofii" se vším důrazem velebí "cit mužskoobčanský", který byl předem rozhodně a určitě odlišil od veškerého humanitního kvietismu. Krásný čin zrozený z vědomí solidarity stojí mezi Havlíčkovými hodnotami nejvýše - a umění bud' cestou k němu! Proto Havlíček jest zastáncem poesie tendenční, ba i didaktické, v které vidí jen mravní a společenské vklady. Pokládal-li romantickou sobeckou citovost za nebezpečný svod od cesty ke krásnému, hromadnému činu, neobával se o nic méně abstraktní spekulace romantické, ztrácející se v oblacích ,pojmů v dýmu slov a opouštějící pevnou zemi. Německá filosofie, ať Heglova či Herbartova, byla mu ško. láckým mudrctvím, proti němuž osvětářsky stavěl svůj "zdravý rozum"; Augustin Smetana stejně jako František Čupr zdáli se mu lehkomyslnými lovci prázdných formulí a neživých představ. Osvícenský positivismus Havlíčkův čelí 55