jestliže spisovatel opouští meze, jež si byl sám vytkl; pronásleduje ho bez milosrdí pro neústrojné přídavky, 2Jbyteč. né vsuvky a prázdné nálepky. I později, kdrkoliv posuzoval básnioké dílo, jež bylo složitěji stavěno, tázal se Havlí· ček předevšún, zda je stavěno zákonně a důsledně - správně kritika měřila tu umělecký výtvor na jeho strJ.ové orga. nisaci. Jakoby mimoděk formuloval Havlíček hned v první recensi několik osvícenýdh zásad svého literárního soudu. Jak osvobodivě působí úsečně pronesený protest proti nedbalé a libovolné nedůslednosti a nepřirozenosti obrazů a tropů, čímž hřešil nejen Tyl, ale celá jeho škola: a zase ozývá se požadavek ústrojného růstu, klidné původnosti! Kolik duševní zralosti a mravního zdraví prozrazuje letmá poznámka, jíž Havlíček zaútočil na pošetilého a nechutného hrdinu Tylova Pedrazziho-Petráčka: "K humoru by nedostávalo se jen trochu velkodušnosti a srdečnosti!" Tu promluvil Gogolův žák, či spíše duševní syn, jenž by asi ještě dnes se neuspokojeně odvrátil od českého humoru! Mohlo hy se zdáti, že Havlíčkova kritika jest celým založením čistě mužského temperamentu. Že v díle slovesném zdůrazňuje toliko rysy konstruktivní na úkor živlů dekoračních. Že rozumí linii,nikoliv však barvě, že jest práva povaze a rozumu, nikoliv srdci, že ohápe sílu, nikdy však něhu. Nelze toho tvrditi hez výhrady. Slova, jimiž Havlíček ocenil milostné ovzduší ,báchorek Boženy Němcové, věty, kterými snad i přecenil serafínské schema V ocelovy hrdinky Ludmily, ano apoteosa lásky při této příležitosti, dokazují, že ani druhá polarita nebyla Havlíčku-kritikovi zcela odepřena. Vždyť i v životě hyl to muž, který v hojích vůle a rozumu nepozhrl ničeho rl povaihové a citové vroucnosti. * A přece historický význam Havlíčkovy kritiky záleží mnohem méně v tom, co tvrdila, než v tom, co popírala: tento slovesný soudce rzastávaJl řidčeji úlohu obhájce než poslání žalobce.