Příležitostná nahodilost, která řídila kritickou praksi Havlíčkovu, zavinila, že Havlíček změřil dostřel svého soudu pouze na průměrných a prostředních dílech epigonských. Ni jedenkráte nebylo mu přáno vyrovnati se s velkým tvůrčím činem básnickým neb myslitelským. V té věci dostalo se mu nevděčnějšího údělu než kritikovi jeho rodu, Ludvíku Boernovi; ten vyplýtval sice svůj soud i svůj hněv v zápase s Claurenem a Houwaldem, ale přece směl střet. nouti se kritioky nejednou se samým Goethem. Leč kdo byli předmětem Havlíčkovýoh roZborů a útoků? Tři odvození dědici české sentimentální romantiky, Tyl, Voce1 a Kapper; dva čeští nohsledové německé fi1osofi~ ještě před plnou krystalisací svého myšlení a své povahy, Augustin Smetana a František Čupr; chlební pisálkové Jakub Malý et hoc genus omne. S jediným velkým básníkem zkřížily se Havlíčkovy kritické cesty: s básníkem srdce, života i slohu, s Boženou Němcovou. Než, i o ní psal Havlíček před vlastním rozpukem jejího románu. A proto má kritika Havlíčkova namnoze povahu negativní. * Karel Havlíček náležel celou bytostí k paradoxnímu rodu těch rozkošných a neodolatelných lidí, kteří provádějí vše, čehokoli se, třeba na okamžik, dotknou, s hlubokou a opravdovou vážností a přece stále hrají a srší ,rozmarem, žertem a veselím. I do svýoh recensí nasel štědrou rukou plno rdomyslných vtipů a přiostřených prostořekostí, že by povrohní a pedantický čtenář mohl pochybovati o jeho opravdovosti a rozvaze. A nastojte, jest právě Havlíčkovi kritika velmi závažnou funkcí kulturního svědomí a naprosto nezbytným činitelem v literatuře!. Starovlastenečtí jeho současníci, hudoucí neúnavně v "Květech" vzájemně u~alou a zdvořilou chválu, pokládali kritiku za jakousi pomůcku blahovolného společenského mravu a pěstovali to, co HavHček 'jízlivě a trefně převzal "kritikou omaštěnou". Ti, kdož v Havlíčkově době 51