I tenkráte, když Havlíček po prvé prožíval prudký přerod duchovní své bytosti, za .převratného pobytu moskevského, projevil velmi určitě základní nedostatek popularity literární. Zamiloval si Gogola, ovšem spíše jako bezprostředního zpodobovatele kypivé reality ruské,než jako umělce, avšak, sveden brýlemi slavjanofilského mámení Sevyrevova a Pogodinova, nedocenil, ba ukvapeně snížil celou poesii petrohradskou s Puškinem a Lermontovem v čele, ano, přehlédl v samostačném dahonismu i onu osobnost, v níž se právě tehdy nejdokonaleji ztělesňovala literární myšlenka nové Rusi, kritika a myslitele Bělinského. Zajímaje se dychtivě o ruského člověka v jeho zvykové barvitosti a národopisné živosti, nepopřál si času, aby studoval také ruského spisovatele a zvláště kritiku na Rusi -. a když vrátil se domů do Cech, bylo nejinak. Proto kritické dvouletí Havlíc"kovo zůstalo pouhou mezihrou v jeho životě. Neupadejme však do Havlíčkovy chyby: nepodceňujme tahoto intermezza! Stručně nahozené jeho věty mají křepkou vervu kypivého rozmaru, v němž šumí a vzpíná se bezstarostná své'Vole nev}'ibité a marnotratné miadosti, a když v úderech některých fortisim náhle a útočně se ozve ocelově znějící mužnost procitajícího hrdi· ny, naslouchejme pozorně a tušivě do budoucna. .• rány meče, jenž se tu teprv kuje a ;d(ouší, budou záhy rozvedeny v symfonii očistné bouře odvahy a síly. A přece zase vítězí v kritické mezihře Havlíčkově jaré a zvonivé capriccio. * Opustiv příliš záhy a příliš mlád činnost slovesného soudce, Havlíček nemohl ·zůstaviti toho, co by bylo lze nazvati kritickým díl e m. Máme od něho pouze několik referátů, které jsou improvisovány, avšak nedomyšleny a nerozvedeny; musíme se z jeho pera spokojiti nečetnými náběhy ke skutečné soustavné formulaci; najdeme ,bystré jiskérky jeho polemického ducha a jeho kritického nadání v drobné a všední tříšti redakčních poznámek, nahodilýoh invektiv a podrážděných replik. Kletbou - ale zároveň 4 49