velkých rodů XVII. a XVIII. věku jednotící a sebevědomou vůlí, která plyne z bezpečného pocitu šlechtictví a vÝ'lučnosti. Pražské barokní kostely a kaple volají na nás hned pateticky, hned s exaltovanou nábožností, abychom ne· váhali vstoupiti a hledati v jejich pr~storách polehčení nebo milost. A však šlechtické paláce mlčí před námi hrdě a po· výšeně, nebo usmívají se nanejvýše na důkaz své vlídné milostivosti, zahalujíce svůj vnitřek za fasádu, kte,rá má výraz velkého pána při slyšeni. Některé z těchto šlechtických staveb barokních, pokud zachovány jsou ještě jejich zelené kulisy stromové, jsou s to, aby vyléčily duši znel'· vosniho chvatu a z hlučné horečky moderní exis,tence: až budeme upachtěni azemdleni, oddejme se pozorování paláce Nosticova nebo Fiirstenberského; až černý smutek, sepředený ze sazí a pesimismu, lehne nám na srdce, neopomiňme projíti se ulicí Vlašskou či Letenskou - vážné mlčení paláců a vlídný styk se starými stromy Občerství nás. Snad se dočkáme jednou, že dějepisec, dovedoucí čísti z mluvy kamenů řeč duší, napíše nám historii stavitelské rodiny Luraghovy, která od konce XVII. století shromáždila ve třech pokoleních celou řadu mistrů tohoto pan· ského baroka; vedle Dientzenhoferu je to mezi pražskými architekty skupina nejzajímavější. Není asi bez významu, že první práce luraghovské jsou stavby fortifikační - i zde průchod k velikosti a moci jde vojenským táborem. Ale pak vzneseny byly na Luraghy stavby, které přeměnily ráz celé Prahy: konvent křížovníků s červenou hvězdou dal od nich budovati svůj palác i chrám sv. Františka, hned v sousedství jesuité objednali obdivuhodnou Iloggi před kostelem Salvatorským - a místo při vyústění Karlova mostu, jež dotud b~lo malebné, stalo se rázem místem vznešenÝ'ffi. Světskou architekturu Luraghů vyvrcholil později palác Kolovrata Libštejnského v Ostruhové ulici, j'enž znám jest pode jménem paláce Thunského - a opět ulice Ostruhová, plná měšťanské a rozmamé pitoresknosti, byla náhle znobilisována. Rozlehlé a vážné průčelí paláce, rozčleněné horizontálně i svisně s velkým vděkem geometrickým, roz 46