ridovi a Heleně, o Medei a Jasonovi, ltalmantovi a Kassandře, o svůdné Didoně a cudné Lukrecii a střídaje je s genrovýnů příběhy o Adamu a Evě, o Betsabě a Davidovi, o Juditě před Holofernem, připomíná mimoděk prostoduché obrazy německé renesance, XV'láště deskové malby Lukáše Cranacha, před nimiž pravděpodobně Blahoslav nejednou postá!l za vitemberských svých studií. Bodří primitivové rydla a štětce na sever od Alp vyjádřili lépe než jejich konvenČině a rétoricky veršující krajané zmatený a přece rozkoše plný vzruch bytosti, která s ruměncem si uvědomuje, jak její hranatá karakternost jihne v teplém větru svobodné lásky k přírodě, a jak se středověká mentalita vzdává smyslového opojení novýnů skutečnostmi. Tyto psymologické motivy, třebaže využity mravokárně, naplňují spisek Blaihoslavův: opětovně líčí vzrušený karatel, kterak smyslová a citová oblast duše lidské propadá neodolatelně mocným dojmům zevního světa, jak se jim v přísné cudnosti zprvu brání, aby posléze zmatena a za· hanbena uvázla jako pták na čihadle; vrací se často k obrazu šípu v srdci, který řeže a těŽlkou bolest vzbuzuje, zároveň však pobízí k odvetě; podává takřka fysiologický rozbor milostného vzrušení, při němž si muž a žena podávají po. chodeň rozžehující na tváři hned oheň i plamen červený, hned dým bělosti; sleduje přísným, ale pronikavým zrakem záludné hry promyšleného svůdnictví, které podkopává veškeru duševní rovnováhu. Blahoslav, muž vzácné vlohy visuální a horoucí lásky k přírodě, se vyjadřuje často způsobem doslova výtvarni. ckým, nikdy tak mistrovsky, jako v proslulém odstavci, malujícím ideál tělesné krásy mužské: "Člověk sličný, spa. nilé postavy, údů a všeho těla a zvláště pak obličeje ušlech. tilého, barvy libé, bílé a červené neb drobet snědé, zvláště jsou-li k tomu oči černé, vlasy jasné, všimni údové těla zachovávají-li svou míru, ani příliš hrubí, strojní, takže hned všecken obličej ukazuje přirozeně ušloohtilost a zdařilost. Tu z samé té osoby jako plamen plápolá jakási milostnost a vámost, ano, řídko kdo člověka toho nemiluje, 2 17