sátých letech, kdy byla kritika nazývána i "desátou Musou", převažovala u nás občas kritika básnické tvoření. Při. spěla sice po nejedné stránce za vedení F. X. Saldy k hlub· šímu poznání podstaty básnictví a zvýšení uměleCké úrovně, gle ledkdy i škodila. Stalat' se i zbraní na potírání nepohodl. ných protiv1níků aneb chvalořcčína literární oblíbence, ne. šetřila náležité poměrnosti a nedbala v cizomilském eklekticismu organické tradice domácí. Arne Novák vstoupil do literatury vyzbrojen vším, co opravňuje mladého vzdělance k hodnocení cizi práce. Vynikal již jako posluchač filosofie 'ZJl1ačoým rozhledem a pozoruhodným ,nadáním spisovatelským. Pocházeje ze známé profesorské rodiny litomyšlské (narodi:l se v Litomyšli dne 2. března 1880), kde otec a zejména matka T e ,r é z a byli literárně činni, stal se brzy, jako jeho starší bratr Theodor, nadaný přírodozpytec, pýchou a nadějí nejen svým hluboce vzdělaných rodičů, ale i svých učitelů a všech, kdož ho poznali za jeho studií v Litomyšli (1890-1895) a později i v Praze na gymnasiu a na fakultě filosofické, kde byl r. 1902 promovován na doktora filosofie. Cítě se povolán být literárním soudcem a dějepiscem, zatoužil se stát především také umělcem, který by uchvacoval stylem a rázovitým podáním. O jeho názoru na sloves· nou formu svědčí mimo jiné i jeho úvaha o Janu Blahoslavovi, zařaděná do tohoto výboru, jíž zdůrazňuje Blaho· sbvovu "obraznost a obrazivost mluvy" a usuzuje, že Bla. hoslav "patří k umělcům mluvy, kteří pokládají myšlenku za nedopověděnu, dokud jí neozřejmili a neobjasnili přímě. rem a metaforou, a jimž názorné epiteton teprve dokresluje představu" . Arne NovM< od počátiku tohoto století hodnotí, oceňuje a pos\.llZUje vše, co se mu naskytlo v naší literatuře a kultuře od jejích počátků do doby nejnovější. Je pochopitelno, že i sčetlý Arne Novák. s počátku jako mnozí jeho předchůdcové a vrstevníci nacházel více kvalitativních nedostatků 6