cítění, klasiCký korektiv než klasický ideál. Utkvělý a akademický formalismus, arciť nutný pro mladou literaturu, v níž se autoři musili teprve učiti metodické práci, slohové práci, umělecké svědomitosti, vyznačuje tuto fázi českého básnického vývoje. Vyvrcholuje v Palackého a Šafaříkových "Počátcích českého básnictví" kde se všecka váha klade na zřetele výhradně formální, na libozvuk řeči, na technickou vybroušenost veršovou, na časoměrnou vytříbenost a kde se nakonec prosodie, odvozená za pomoci německých metriků z řečtiny, prohlašuje za výhradní kriterium básnické ceny. Toto krajní přeceňování hlediska formálního na úkor vnitřních hodnot obsahových a požitkových zavedlo - za souhlasu Jungmannova - oba mladistvé horlivce na scestí, i když musíme uznati vysoký ideál kulturní, právě v souvislostí s tím v "Počátcích", důsledně a směle propagovaný. Proti vlasteneckému utilitářství a osvíc~nskému pojetí básnictví jako pouhé zábavy a hry stavěla se zde svrchovanost umění, proti lehké, nezávazné improvisaci prohlašovala se nutnost přísné formální práce, proti tendenci se tu zdůrazňoval sloh, sourodý nejvyššímu ideálu klasicistickému, hellénské tiché kráse, prosté velikosti a klidn.ému jasu. Naši klasicisté, ač s nedostatečnými silami a namnoze v jednostranném formalismu, zatoužili po nejvyšších hodnotách ducha a poesie, a nedosáhli-li jich, odkázali je jako úkol a závazek bu d I I b' . ký VI od I I V á b V . OUClm generaclm asmc m: pnr m roz et a vesmern z oz nost didaktické skladby Polákovy, čistá duchovost mladistvých ód Šafaříkových a Palackého, mravně prorocké zanícení Kollárova "Předzpěvu", heroická a patriarchální selanka v eposech Hollého značí vesměs uvědomělé zaměření k vrcholům myšlenky a básnictvÍ. Nesmíme považovati ani za pouhý důkaz spanilé spravedlivosti ani za nahodilý výraz rozsáhlé slovesné tradice, jestliže právě k těmto dílům poukázali s úctou a obdivem oba geniové vládnoucí v nejvyšších polohách moderní poesie, Vrchlický a Březina. Právě v omezeném okruhu básnického spiritualismu a s nesporným zpožděním časovým sahal klasicismus český po nejvyšších cílech poesie světové, hlavně arciť německé; podobnou chválu možno vzdáti i jeho snahám teoretickým, jeho úsilí estetickému. Jestliže Jungmann se spokojil s nepůvodní a synkretickou fo·rmulad eklektického a popularisačního nohsleda klasicismu Politze, uváděl k nám Palacký krasovědce vůdčí rázu Schillerova, Solgerova, Bouterwekova a zamýšlel se nad duchy minulostními, kteří mohli poskytnouti nejvíce plodného kvasu ideového. nad Platonem, Kantem. Shaftesburym. Takto znamenala kulturní orientace českého klasicismu nebývalé zevropštění českého rozhledu a kromě 11