Schillerovu. Z tohoto spojení si vysvětlujeme také, proč čelní zástupci klasicismu českého přišli z východních evangelických končin, kde žila, protireformací neztenčena, tradice biblická a českobratrská: Kollár, Palacký, Šafařík přijali z ní nejen biblický sloh a kazatelský sklon, nýbrž především stálý důraz na etickou stránku života. Z jejich projevů, jmenovitě z Kollárovy "Slávy dcery" a v jejích stop:ich i z Čelakovského "Růže stolisté", nezaznívá k čtenáři výzva, aby v životě uskutečňoval estetický, nýbrž etický ideál, aby sám za vedení Prozřetelnosti pracoval o svém osudu promyšleně a odpovědně jako o mravním díle, aby klasickou harmonii překládal do životní prakse. Za to však nebylo žádnému z našich klasicistů, ani vážnému kazateli Kollárovi ani vyrovnanému pedagogu Celakovskému přáno to, co bylo nejvyšší výsadou klasického genia Goethova, aby k harmonii dorostli životem, vychovali se vlastními mocnými zážitky, zvláště erotickými a společenskými. Prvek osudovosti, dar složitějšího vývoje, schopnost růstu tragikou k harmonii chybí nadobro našemu klasickému období, v němž převládají učenecké typy nad básnickými povahami a kde i skutečným básníkům vedle bohatších podmínek společenských byla nadobro odepřena i možnost erotického vývoje podmiňujícího lyriku mohutného dechu. Že za těchto nuzných poměrů společenských a zároveň psychických předpokladů v povaze nečetných básníků nemohly vzniknouti u nás tak složité formy slovesné, jako jest román neb drama, jest na bíledni. A odtud pochopíme, proč se i nejvzdělanějšf z našich klasicistů přímo děsili vášnivě citového, dramaticky smyslového, tedy typicky romantického typu básnického, jejž Goethe neb později Holderlin sami prožili a ztělesnili, proč Kollár zavrhoval tak rozhorleně byronismus a proč Celakovský ve shodě s Palackým odmítal Máchu. Již Jungmann, šťastný tlumočník Miltonův, Chateaubriandův, Goethův, spojoval novohumanistický ideál klasičnosti s goethovským požadavkem literatury světové a se schleglovským rozhledem po všech vrcholech evropského básnictví; oba jeho nadšení žáci, Palacký i Celakovský, se již v mládí připravili k úkolu, který dílem teoreticky, dílem prakticky prováděli po celý život, aby "do starých Cech uvedli novou Evropu" a tím odčinili pobělohorské přetržení tradice i osudné opoždění kulturní. Ale hlavní průprava našich buditelů byla přece jen staroklasická a z podnětu svých novohumanistických učitelů projevovali nelíčený obdiv k Řekům, stavějíce je vysoko nad písemnictví římské, jak poznáváme i z estetických úvah Palackého. Jestliže Puchmajerova škola básnická přijímala starověké klasiky namnoze 9