z Humboldtů. Jsouc v podstatě obsažena již v antice římské, zvláště u Cicerona, byla dobře známa osvícenství, ale klasicismus ji prohloubil a zušlechtil. Pravého, plného lidství můžeme dosáhnouti všestranným a krásným rozvinutím všech schopností, a to tak, aby se k dokonalosti tělesné při družila též dokonalost poznávací, mravní a umělecká; tím člověk dospěje zároveň blaženosti, závisící na úplné harmonii v~ech sil. Kdežto osvícenství zdůrazňovalo hlavně pravdivost a dobro, přidal klasicismus nově požadavek krásy: tento krok, jejž německé dějiny kulturní spojují se jménem Schillerovým, učiIiil u nás po průpravě Jungmannově hlavně Palacký. Osvícenství věřilo ve své rozumové samolibosti, že již samo této vrcholné dokonalosti dospělo, klasicismus však prohlásil ji za ideál, jehož lidstvo může dosíci pozvolným vývojem vedeným Prozřetelností; takto soudili ve své filosoHi dějin také Kollár i Palacký, hledajíce po stopách Herderových místo, které našemu národu a Slovanstvu vůbec určeno v této vývojové řadě, nesené zásadou stálého zdokonalování a tudíž etickým optimismem. Zvláště dokonalý stupeň, jehož již lidstvo ve svém vývoji dospělo, zastupuje starověká kultura řecká se svou krásou, uměřeností, harmonií; nebyl to však v očích novohumanistů ideál navždy dosažený, i když pro moderní národy příkladný a povzbuzujíd. Blaženost, k níž směřuje podle názorů klasicistů vývoj humanity, byla úplně pozemská, hledajíc štěstí a dokonalost člověka jenom na tomto světě; tak soudili i ti z myslitelů, kteří byli prodšeni skutečným živým citem náboženským jako Herder a u nás Kollár neb Palacký; tento, mluvě o idei božnosti, ústřední to zásadě svého myšlení, podotýká důrazně, že "není účelem nějakým mimo člověka postaveným". Tím se humanita klasická podstatně liší od transcendentální humanity křesťanské, zastoupené v našich dějinách nejspanileji Jednotou českobratrskou, s níž jak Kollár, tak i Safařík a Palacký sympatisovali, ale s níž se neztotožňovali; přes to humanita těchto protestantů rodem i výchovou má jiný ráz než u mužů, vy~edUch z prostředí katolického na př. Jung~ manna neh Celakovského. I v Německu jest však patrna jakási souvislost klasicismu s protestantismem, ano, přímo i s duchem evangelických far, jejichž tradice se obráží ve vážné duchovosti, etické opravdovosti, mravní čistotě předních děl klasických. Tomu se nevyhnul ani Goethe, ač se snažil vzepříti tomuto ideálu křesťanskému svou silnou smyslovostí; citově mravní složka, kterou do jeho bohaté duše vložil pietismus kQřenů patrně českobratrských, se v něm rozvíjela dále a přibližovala jeho vrcholná díla světu Herderovu neh 8