dioskurů Goetha a Schillera i jejich mladistvých následovníků v Jeně, bratří Schleglů, probíhalo nejušlechtilejšími kulturními hlavami německými dvojí souběžné úsilí. Jednak chtěli klasicisté němečtí zbaviti antiku, k níž se nadšeně hlásili, přídavků barokních, umělé stylisace francouzské, ano i podoby římsko latinské a proniknouti k čistému hellenismu, který se jim jevil dokonalým ztělesněním pravé krásy a čisté lidskosti. Jednak však zdůrazňovali ve slovesnosti i v kultuře vůbec prvky národní a zpracovávajíce látky moderní formami antikisujícími, toužili dáti ve svých dílech vyniknouti národní povaze německé. Celé německé písemnictví od dob Bedřicha II. až do válek napoleonských bylo naplněno a povznášeno touto dvojí snahou, navzájem se doplňující a shodnou i s vůdčí tendencí francouzské literatury XVIII. století. Toto hnutí se však v Německu neomezilo na literaturu. Za myšlenkového vůdcovství filosofa i jazykovědce Viléma z Humboldtů a spoluprací klasických filologů vznikl, hlavně ve vyšší výchově směr novohumanistický, který mínil estetickým studiem slovesných památek, zvlá~tě řeckých, vzdělávati vkus i cit vl1bec, vésti k pravé lidskosti, zakládající se na souměrném rozvití estetické i mravní složky člověka, ale zároveň vychovávati pro skutečnou kulturu národní, uvědomělou a vyzbrojenou také jazykově. Takto novohumanismus, daleko přesahující obor školský a přece se v něm nejplněji projevující, připojil k oběma ideám renesančním klasičnosti a humanitě, novodobou myšlenku národní, zmohutnělou v Evropě zvláště za napoleonských válek a nadšeně propagovanou jmenovitě probouzejícími se národy slovanskými. Při složení české společnosti buditelské, kde nebylo vznešenějších stavů, které by mohly se oddati čistému nazírání estetickému, ale kde převládala Ikolská a učená inteligence, vzdělaná na antických řečech i klasicích a zabývající se prakticky vychovatelstvím a vzdělavatelstvím, nebylo divu, že klasické a klasicistické myšlenky XVIII. věku k nám pronikaly prostřednictvím hnutí novohumanistického a v jeho formulaci. Ve shodě s ním se v českém klasicismu obro,zenském od Jungmanna po Čelakovského, od Kollára po Hollého, u Safaříka i u Palackého nerozlučně pojily tři ideje: etická zásada humanity, estetický požadavek klasičnosti a praktické heslo národností. Etická zásada humanity, kterou Palacký krásně a případně označuje jako "svrchovanou ideu člověčství", byla českým klasicistům stejně běžna jako jejicp. německým .učitelům; z těchto se jí zabývali zvláště intensivně Herder, Kant, Schiller a Vilém 7