složky romantické, vyznačující básnické cítění a básnické umem těchto obou velkých protichůdců. A ještě o mnoho silněji a důsledněji se hlásí literární klasicismus z mladistvých jak poetických tak teoretických prací obou nadějných učenců, přicházejících z východu, Pavla Josefa Šafaříka a Františka Palackého; a jak živý zůstává tento směr v domově jejich jinošství, na Slovensku, dokazuje mohutný básník povážský, Ján Hollý, který sám jest pevně věren klasickým vzorům i tvarům ještě v době, když na českém západě zvítězila již romantika nadobro. O osudech klasicismu, který samostatně a svérázně rozvíjel a přetvářel myšlenkové i umělecké zásady duchů humanistických a renesančních, bylo pro celé století XVIII. i pro začátek věku XIX. rozhodnuto na půdě daleko nejvýznamnější pro veškeré slovesné umění v Evropě, v Paříži. Tam se na sklonku slavné vlády Ludvíka XIV., když již velcí básníci XVII. století, Moliece, Racine, Lafontaine, buď zemřeli neb se odmlčeli, rozpředl důležitý spor mezi Staromilci a Novotáři (La Querelle des Anciens et des Modernes), v němž Modernisté za vedení Perraultova a Fontenellova zvítězili. Z nadšení pro velikost právě se uzavírajícího věku Ludvíkova a ve smyslu descartesovské ideje nepřetržitého pokroku poražena byla dogmatičnost dotavadního klasicismu, který antická pravidla a antické vzory považoval za platné a trvalé pro všecky doby. Též modernímu písemnictví přisouzena schopnost dosáhnouti klasické dokonalosti svéprávnými prostředky, byť za podpory starověkých spisovatelů a jejich dokonalých forem; nová doba svou tvorbou může dokonce dosáhnouti umělecké převahy nad antikou, dotud považovanou za samozřejmý vrchol kultury duchové. Bylo to vlastně jenom další dějství velkého duchovního dramatu, které v čele intelektuální Evropy prožívala Francie od renesance: nejprve - a stejně i v Německu a u nás Č zvítězilo písemnictví národní nad učenou humanistickou literaturou latinskou; pak za pomocí starověkých vzorů klasických byl antický základ zpracován duchem francouzským a celá slovesnost znárodněna, což provedli velcí spisovatelé věku Ludvíkova; nyní také teoreticky a kriticky prohlášena možnost klasicismu čistě národního a moderní literatuře uloženo, aby se snama v ušlechtilém agónu předhoniti svou družku antickou. Obdobný postup se dál také v Anglii, kde se pojí na př. ke jménu Addisonovu; pro nás byly však významnější poměry v literárním Německu, kladoucím od polovice XVIII. věku základy ke skutečnému klasicismu národnímu. Od doby mohutného barokního básníka Klopstocka a obou pronikavých vzájemně se doplňujících kritiků, Lessinga a Herdera, až po vrcholné myšlenkové i umělecké činy výmarských 6