datný, ač nesoustavný výběr těchto článků podal r. 1912 ve dvou sbírkách studií Několik kapitolek z dějin naší slovesnosti a Nové kapitoly z dějin literatury české. zde čteme rozbor Tylovy a Storchovy činnosti publicistické, ocenění románů a povídek K. Sabiny a J. J. Kolara, zde do evropské souvislosti zařazena a umělecky oceněna Božena Němcová, zde Josef Václav Frič, básník a revolucionář, sledován v nejvýznamnějších obdobích svého vzrušeného života, zde dopodrobna analysován revoluční almanach školy, Máj na rok 1858, stejně jako jeho předchůdkyně Fričova Lada Nióla z r. 1855. Májovce samé však nemínil Jaroslav Vlček již vyčerpati, nýbrž - s malou výjimkou u Vítězslava Hálka - se zabýval jenom jejich začátky, omeziv se na několik předáků školy a na jejich literární neb publicistické podniky, spadající vesměs ještě do posledních let padesátých. Tomu jest věnován pětidílný cyklus monografických statí, Z počátků nai;) poesie moderní, kterým se končila kniha Nové kapitoly z dějin literatury české, a který se tuto otiskuje jako výrazná ukázka vědecky popularisujícího podání Vlčkova i jako vhodný úvod do studia doby Nerudovy. Není náhodou, že Jaroslav Vlček označuje dobu vystoupení Májovců jakožto počátky naší poesie moderní. Naznačuje tím mlčky, že nepovažuje za vlastního otce novodobého básnictví českého - na rozdíl od tolika badatelů a kritiků literárních č tvůrce Má.je, k němuž se ostatně sami nositelé obratu z r. 1858 s nadšenou příchylností přihlásili, Mácha byl podle Vlčkova názoru příliš romantikem, abychom mohli právě od něho odvozovati periodu novou, vpravdě moderní. Při tom si Jaroslav Vlček na K. H. Máchovi i na jeho pozdních následovnících všímá především stránky ideové, která mu zastírá zřetele umělecké: nové období vývoje slovesného se 6