15 kolébávati do snů také hučením moře kromě vlnění lesů. Důvěrného lyrika doplňuje básnický tribun a polemik veřejné inspirace, vášnivě zaujatý politickými a sociálními úzkostmi a vždy znovu vzrušovaný ujařmováním, pokořováním a otročením svého kmene. Již v prvních svých knihách naslouchal pozorně a rozechvěně inspiraci doby a v několika ódách na Prahu, kterou si toužil vyzdvihnouti z mlh historického tradicionalismu do jasného ovzduší moderní velikosti, zazněla jeho kovová struna silně a mocně. Ponořil se pak do politických událostí, nikoliv aby v nich nalezl podnět obecného přemýšlení a vrhnul se do tříšti otúzek sociúlních, nikoli aby pokoušel se o jejich řešení, nýbrž z potřeby lyrikovy, prožíti co nejsilnčjší otřeSy citovosti, tkyčjící kořeny až. v temných hlouhk;lch ra<;y a kmene. Vytvořil v improvisarh'h "T h e o d o r u 11: o m m s e II o v it< a "H I a d", i ve "T ř ech z p ě v ech dne Š k li i z í t ř k ů" zvláštní a svérázný druh pnlitirké písně. Věren svojí generaci, cítil svou národnost vždy spí~e ra<;ově. sociálně, ano i hospodářsky, než historicky a tradičně; avšak čistě umělecký kult síly promítl se u něho vášnivou láskou k samostatnosti národa a odporem k nízkému duchu otroctví: . některé krvavé výkřiky národní