ký c h s lok" a v skizzáři "Z mé II o 1< r aj é", zvábila literární móda tohoto rozeného sírbjektivistu na scestí: Antonín Sova se pokouší zpodobovati skutečnost nikoliv v dojmových a citových vztazích k vlastnímu svému já, nýbrž v domnělé objektivnosti, ve věcných a korrektních popisech genrových a krajinářských - chce raději suše referovati než přebásňovati. Avšak jeho lyrismus jest silnější než tato vůle studell"ho rMlistického směru: skoro mimoděk, ba často proti básníkovu chtění ozývají se v trpělivě a střízlivě kreslených obrázcích ze společnosti městské a předměstské velmi bolestné a horoucí tóny citového zaujetí, mravního vzrušení a nad krajinomalbami, které chtěly věrně a neosobně obrážeti zevní tvarovou i barevnou pravdu, rozvlají náhle sladké mlhy důvěrné něhy, milostné touhy, zádumčivého tesknění. A básník poslouchá hlasu svého srdce; oddá se interpretaci přírody i společnosti po stránce dojmu, nálady, a kniha za knihou stupňuje jeho smysl pro odstín, pro polotón, pro nejjemnější zachvění. Sotvaže Sova opustil období chladné a šeaivé, mrzuté a střízlivé objektivnosti, vše u něho jihne, vroucní, laskaví: že s básnickým názorem a pojetím také jeho básnický výraz, toť svědectví jeho opravdové umělecké síly, Hned svazek "K vět Ů. i nt i m·