14 pivéh10 veselí. Tento Nerudův humor temeni z oddané a něhyplné lásky k celém u veškerenstvu a z radostného vědomí o bratrství všech zjevů: není v kosmu praničeho, co by nebylo lze obejmouti v shovívavé a teplé náručí. Ale jako u všech velikých humoristů, u Nerudy. derou se často zpod úsměvu hořké a bolestné slzl" Srdce, které touží zahrnouti něhou celý svět, uvedomuje si chvílemi, že jest osamělé, opuštěné a zrazené. Všecko, čím osud kdy zranil Nerudovu citlivou bytost, ozve se v takové chvíli: smutť€ní vzpomínka na milovanou matku, hoře nenaplněné lásky, teskné zkušenosti z národního boje - také pro vše to nachází tvůrčí Nerudova obraznost obdoby fl podobenství v dění kosmickém. Srovnány s rozmarnými a hravými kusy "Písní kosmických"'J'Sou spíše výjimkou ony básně, v nichž "humorist . o koutku jde a pláče". Nedčje se to vždycky stejným způsobem. Několikráte užívá básníkúv smutek pathetického slohu a vybírá si největší události vesměrné za ilustraci vnitřnihó naladění: smrt měsíce, vychladnutí slunce, věčný boj v sO:lstavě nebeské. Jindy - a tu Neruda jest nejvíce svůj - prozradí se básníkovo skryté hoře jen kradmo, náhlým výkřikem, nestřeŽJeným povzdechem; tak v XXX. a XXXI. básni, které práve tímto uměním diskretní a obsažné nárfovědi ohlašují pozdější mužně ú~ečnou a hutnou lyriku "Prostých motivťi". Z těchto předpokladl'! myšlenkového i citového života Nerudova vznikaly r. 1877 "Písně kosmické", o nichž auktor vyznal v listopa.du toho roku, že je "češe a myje, šl,robí a žehlí co nejneúnavněji". Již ukázky v ":asopis'ech dosvědčovaly, že básník při svém odváiném letu vesmírem stále střídá způsob výrazový, a že jest mu těžko udržeti se v témže slohu. Připouští to Neruda sám v rozmarném feuille-