12 které nejmohutněji a nejodvážněji vyjádřil vlašský myslitel stoleti XVI. Oiordano Bruno ~ není-li země stredem světa, není ani člověk sti'edemstvoi"ení; naše sluneční soustava· jest jen jedna vedle nesČletných soustav jiných; vesmír jest nekonečný co do prostoru i do času, nemaJe ani obvodu ani středu. Světovým pvým náwrem čelí Neruda vědomě jak názjoru bohoslovnému, jenž vykládá vinik zjevů přímým zasahováním osobní mocnosti, tak náz:oru metafysickému, lqt1erý zjevům plOdkládá abstraktní síly přirooní. I jeví se bálsn~k "Písní kosmických" stou penůem onoho vědeckého p'OSitivismu, jehož vůdci byli francQ:utští filosof,OIvě XIX. století Comt~ a Littré: rovná si zákony stanovené pooitivní~ni vědami v soustavu i uvědomuje si, že vykládati tyto přírodní zákQny přesahuje hranice lidského včdomÍ stanovené i pokládá původ ~ konec věcí za otázky! nerozřešitelné. Jest patrno, že Neruda v úplné shodě s moderním myšlením vůbec kolísá mezi oběma krajnostmi ideového !Opojení a rozumové resignace. Jakmile zadumá se básník nad nekonečnootí světů, nad vznešenou zákonností jevů vesměrných, nad věčným dramatem vznikání a hynutí v kosmu, uchvacuje jej mocná vlna nadšen.í: "Klečím a hledím v nebe líc, myšlenka letí světům vstříc vysoko .- přelvysoko a slza vhrkla v oko./I 'Jindy však, třeba řidčeji, zamyslí se poeta nad nepatrností lidského bytí, nad krátkostí pozemského štěstí, nad úzkými hranicemi našeho poznáni i pak nezoufá, ;nýb11z oddaně přijímá: svou sudbu. "Písně kosmické" nebyly by však mohly vzniknouti jako pouhý bá,snický, ohlas těchto n~růl obo-