45 ského díla Peldova, rozsula se mu pod rukou v řadu romancí, často bez zaokrouhlení a zpravidla bez pointy; jenom skrovně se osvědčilo skladatelovo úsilí řaditi dějově příbuzné básně v cykly, ať šlo o tragedii Vršovců, ať o rytířské události před Milánem, ať zejména o štěstí a konec krále Otakara. Vnitřní jednoty, jíž by byl básník došel, leda kdyby byl minulost hodnotil také myšlenkově a ne pouze dějově, nedosaženo nikde, a jenom přísný a poněkud suchý duch gotiky rytířské a církevní, důsledně trestající vinu a přivádějící kaiícníka k milosti, mění sled historických anekdot v pásmo poněkud souvislé, v němž se střídá živel nábo· venský se živlem politickým a ženská něha se zbrojně rytířskou mužností. Málokdy setkáváme se tu s opravdovým epikem, jemuž by vypravování samo bylo rozkoší a v němž by studium dějin povzbuzovalo fabulační vynalézavost; tento kronikář refert relata. Spíše oslovuje nás naléhavě elegik, aby si podumal, požaloval, potesknil nad hroby, nad mrtvými rody, nad ssutinami, leč jak slabošské to tesknění proti prudké dumě máchovské, která zatíná pěsti a skřípe zubyl Nejčastěji však přihlašuje se ke slovu tendenční vlastenecký romantik, jemuž minulost jest útočištěm pro vzkazy a Doslání, censurou nedovolené, pokud by měly přítomnostní příchut: hle, národe, dnes ~zmocný a nestatečný, měl jsi svá lidová knížata a mocné krále, svůj velký a spravedlivý stát a v něm původní vzdělanost, zvláště kulturu básnickou, cítil ses jako část širého slovanského celku a požíval j si v cizině vážnosti; zamysli se a nezoufej! Tyto lekce a úvahy byly vším spíše než poesií a nemají tudíž býti jako poesie souzeny; jsou spíše jakýmisi politickými 'Články psá.nými dříve než jsme měli vůbec novinářství, a v tom plně vykonaly své poslání "Meč a kalich", pro nějž se Vocel až. pedanticky vyzbrojil -důkladnými studiemi antikvářskými, převzatými pak z velké části do učených příloh knihy básnické, a kde osvědčil značný pokrok jazykový při veškeré neobratnosti v prosodii i v rýmování, nedošel ani u vrstevníků té přízně jako "Přemyslovci", ani není dnes uváděn mezi typickými výtvary vlastenecké romantiky - jest to kniha mrtvě narozená. Kdyby jí nepřipomínal vypůjčeným svým jménem historicko-politický cyklus českého Němce Mořice Hartmanna "Kelch und Schwert", v němž vedle Meissnerova "Žižky" nejohnivěji provedeno tendenční spojení moderního liberalismu s husitskou reformací, i podle názvu by sbírka Vocelova byla zapomenuta. Znechucen odloží dnešní čtenář tuto rýmovanou kroniku lucemburskou a husitskou, počínající se vdovskými dumami Elišky Přemyslovny a zakončenou stesky a úvahami nad kosovským bojištěm, kde za slovanskou věc zápolily zbytky Táborů ... jak různorodá to látka srovnána v celek nade vše nahodilýl Sentimentálnost, jež prostupuje suchopárnou kroniku poslední Přemyslovny, a ztrnulé mravokárstvÍ doprovázející životopis Václava IV. vracejí se též v druhé husitské části knihy, věnované Žižkovi a Prokopovi ve směsi velmi nepří-