POZNÁMKA. Praha barokní není mně jen problémem odborného poznání vý~ tvarně dějepisného, nýbrž spíše naléhavou kapitolou z kulturní psychologie; pokoušim se proto dlouhá leta proniknouti k její podstatě studiem výtvarných forem i chápáním duchovních hodnot století XVII. aXVIII.V tomto essayi podávám výsledky svého úsilí způsobem synthetickým a ve výraze pokud možno nejzhuštěnějším; v některých kapitolách použil jsem odstavců ze svého slovesného~průvodu napsaného $. 1911 k albu 25 původních leptů T. F. Simonových »Praha« (Stencův grafický kabinet, Praha 1911), z něhož výběr byl vydán ve francouzském překladě H.Jelinkově s názvem »La beauté de Prague« r. 19141 v jádře však jest můj essay prací zcela novou. S vděčnou vnímavostí sledoval jsem ovšem nová badání o baroku, jež jsou zvláště obsažena ve třech základních dílech: H. W61ff1in, Renaissance und Barock 1888; A. Schmarsow, Barock und Rokoko 1897, a A. Riegl,Die Entstehung der Barockkunst in Rom 1908. O památkách českého barokního umění poučují nejlépe, kromě obrazov! i textové části dopo§ud vydaných svazků Uměleckých pokladů Cech 1912 a 1914, (Stencův grafický kabinet, Praha) obě monografie H. Schmerberovy, Beítrage zur Geschichte der Dientzenhofer 190a Prager Baukunst um 1780, 1910. Zasvěcení do ducha proti~ reformačního poskytují způsobem neobyčejně nabádavým tři knihy různorodé původem, slohem i účelem: M. Barres, Kniha krve, rozkoše a smrti (přel M. Jiránek 1907>, R. Muther, Dějiny malířství (pře!. L. Bílý 1904, hlavně v odděleni čtvrtém) a Josef Pekař. Kniha o Kosti, díl 1., 1910. Vzácné bohatství kulturně historické látky pro poznání českého duševního baroka v století XVIII. snesli Jaroslav Vlček v prvním svazku II. dílu Dějin české literatury 1898 a Alois Jirásek v románovém obraze Temno 19151 pokládám však za nutno poznamenati, že ani osvícenské stanovisko Vlčkovo ani Jiráskovo genrové podání neodpovídají mému pojetí. Doufám, že se i literárně vrátím k Praze barokní ještě častěji; nerad bych však proto nadobro odložil vábný a vděčný úkol, jakým jest osvětlení duše Prahy empirové.