hož kořene, renaissance, barok, rokoko - a přece jak málo rysů příbuzenských! Postůjme ještě chvíli před jedním z přečetných civil ••. ních domů, jimiž pozdní barokový sloh, měnící se v gracii rokoka, vykvetl jako na rozloučenou, před jednou z těch budov poslední čtvrtiny XVIII. věku, které sotva dostaveny oc!t!y se uprostřed vkusu em ••. pirového! Jsme před Mac Nevenovým palácem v ulici Pasířské, dnes Palackého. Celková disposice dvou'" patrové, nevysoké, neširoké stavby tkví na základech barokních: pilastry meziokenní, sloupy, opírající kar ••. tuše vstupu, oválný štít marnotratné ornamentiky, obruba oken úměrná, leč bez jednotvárnosti - tot vše dědictvím baroku. Ale duch jest naprosto jiný: jest to duch pohodlí a mírné prostoty, jenž tu vládne. I kdy. bychom neznali dějin domu, mohli bychom uhodnouti, že kouzlo hudby a půvab tance vyplašily odtud na. dobro temnou a pathetickou duši barokní. V době em. piru stal se skutečně tento palác jedním ze středisek pražské kultury hudební, jež zahrála a zatančila me. nuet při pohřební slavnosti rokoka. A posléze na podzim r. 1827 stěhuje se do Mac Ne. venova, tehdy již Měchurovského domu, ten, který měl zpečetiti konec a zmar pražské kultury barokní, tím, že sestoupiv hluboko ke zdrojům národní bytosti, našel kulturu novou, živější, pravdivější. Od dob Fran. tiška Palackého náleží pražská duše barokní minulosti - a naší smyslové rozkoši, naší lásce elegické! ~ 39