kladní rysy obmýšlené architektury. Každou překáž. kou rostla mu křídla, každá obtížná stavební kulisa učila jej, jak by monumentalisoval perspektivu, a byh,li v okolí jeho stavby jiné mohutné dílo architektonické, přijal je jako vítaný kontrast, jako dramatickou folii. A nejinak byl poměr tohoto nejpraž", štějšího z pražských umělců k studené a sychravé přírodě, do jejíchž vichrů a deštů postavil vlašské své sny: učinil ji služebnicí. Máme z jeho kroisovské ruky křehké kusy důvěrné architektury světské, jako letohrádek Ameriku i palác Sylva Tarouccy, ale též důkladná profánní díla, jako karlínskou Invalidovnu. Přestavěl T omášský chrám tak, že přímo vyhladil všecky stopy gotické a byl velmi taktním obnovovatelem paláce N ostitzova.Stvořil intimní svatyňky pro domácí potřebu uzavřeného kroužku, jako kostel sv. Karla Boromejského, uměl hýti i prostým a jasným, jako v diskretním chrámku sv. Jana Nepomuckého na Hradčanech. Ale co jsou tyto všecky stavhy proti malostranskému svatému Mikuláši? Dostavěv jej jako dovršovatel díla otcova, přetvořil Dientzenhofer Prahu; teI>rve od r. 1752 jest i Malá strana čtvrtí královskou. Chrám ten podrohující si se samozřejmou svrchovaností všecko širé okolí, není nám jen předmětem výtvarného podivu neh smyslné rozkoše; jest nám více: často školou velikosti, vždycky osudem. Nemáme z barokní doby velké poesie, jakou jsou Francouzům tragedie Corneillovy: můžeme-li jich kde oželeti, tož před touto stavbou, jejíž zelená kupole skutečně soutěží s mo 32