výmluvnost a květnatost kazatelů. Divoké vzrušeni barokní masy, bombastické hromadění motivů, rozmarná nepravidelnost nakupených detailů - to vše zkroceno jest na těchto palácových stavbách velkých rodů XVII. a XVIII. věku jednotící a sebevědomou vůlí, která plyne z bezpečného pocitu šlechtictví a výlučnosti. Pražské barokní kostely a kaple volají na nás hned patheticky, hned s exaltovanou nábožností, abychom neváhali vstoupiti a hledati v jejich prostorách polehčení nebo milost. Avšak šlechtické paláce mlčí před námi hrdě a povýšeně, neb usmívají se nanejvýše na důkaz své vlídné milostivosti, zahalujíce svůj vnitřek za fasádu, která má výraz velkého pána při slyšení. Některé z těchto šlechtických staveb barok •ních, pokud zachovány jsou ještě jejich zelené kulisy stromové, jsou s to, aby vyléčily duši z nervosního chvatu a z hlučné horečky moderní existence: až budeme upachtěni a zemdleni, oddejme se pozorování pa •láce Nosticova nebo Furstenberského; až černý srnu •tek, sepředený ze sazí a pesimismu, lehne nám na srdce,neopomeňme projíti se ulicí Vlašskou či Leten ..•. skou, - vážné mlčení paláců a vlídný styk se starými stromy občerství nás. Snad dočkáme se jednou, že dějepisec, dovedoud čísti z mluvy kamenů řeč duší, napíše nám historii stav i", telské rodiny Luraghovy, která od konce XVII. sto~ letí shromáždila ve třech pokoleních celou řadu mistrů tohoto panského baroka; vedle Dienzenhoferů je to mezi pražskými architekty skupina nejzajímavější. Není asi bez významu, že první práce luraghovské 25