Na Antonlnu Koniášovi, časově poslednlm z této temné rodiny, pokusilo se pero českého historického vypravěče zachytiti to, co chmurný štětec geniálního mistra ze Sevilly, Francisca Zurbarana, vyvolával na nadživotních postavách klášterníků a světců španěl ..• ských: směs krutého odříkání a rozhodnost bojovného úsiH, nerovný sňatek přísného rozumu s neoblomnou vůH, křeče churavé smyslnosti, nezcela zkrocené ka ..• stigací a kalné záblesky horké vášnivosti. Kláštery kapucínů, profesní domy jesuitské se svou chtěnou a rafinovanou střízlivostí, která tolik kontrastuje s ba. revnou a tvarovou nádherou ostatního baroka, pro. syceny jsou touže filosofií askese. Proti typu duchovnímu typ světský, jenž zavírá zpravidla několik existencí do rámce jediného života: válečnlka, který s rozevřenými nozdrami polyká nasládlý dým prolité krve kacířských regimentů, prohnaného diplomata, hotového smluviti se výhodně a lstivě se samým sultánem, obezřetného hospodáře, jenž ukládá poddaným vysoké daně a obchoduje důmyslně na ci •. zích trzích, aby stavěLPo venkově zámky a letohrádky a po Praze paláce. Tyto paláce ve vlašském vkusu, jichž sama jména bylo by dlužno recitovati půl ho •. diny, zasluhují našI zvláštní vděčnosti. Více než co •. koliv jiného daly Praze ráz vznešenosti a znobilisovaly celé ulice a náměstí způsobem podivuhodným. Jejich průčef{, zdekorovaná často sochaři prvního řádu, jejich portály, jež nás mimoděk svádějí. abychom smekli, jejich vnitřní disposice jsou daleko klidnější než sou •. dobá architektura chrámová, připomínající hamnoze 24