vitými kasárnami bylo Klementinum.vV čele jich kráčí ranní protagonista protireformace v Cechách, ponurý a důsledný Petr Canisius. N ejinak než ve španělských malířích primitivistech, jejichž ekstatické náboženské pathos užívá výtvarné mluvy holandských natura:o listů, spojují se v tomto temném pedagogovi a proni~ kavém apologetovi živly španělské s prvky germán ..•. skými. Rodák z Nimweg má neúprosné rozumářství a fanatickou logičnost svého kmene, avšak postaví ji do služeb náboženských koncepcí španělského gene ••. ra1issima protireformace. Dlouholetým pobytem v Ně ..•. mecku pozná, Jakými zbraněmi možno bojovat proti protestantům, řádové tradice ho naučí, Jak dobývati srdcí i smyslů všech mocných tohoto světa" T of muž, jakého potřebuje Ferdinand 1., sám rovněž Spaněl pa= thosem víry a zároveň Germán disciplinou vůle. Přes Ingolstadt a Vídeň přichází Canisius do Prahy, aby synthesí jesuitismu španělského i gerwánského ničil a hubil národní náboženskou kulturu v Cech ách. Chce=, me-li však býti právi těmto Canisiům, Koniášům a Balbínům, nesmíme jich přirovnávati k dnešním učen=' cům a mnichům. Obrátili energii, jíž jejich druhové využívali k organisaCi zevní, do vnitra; zapověděli si smyslový a skutečnostní svět proto, aby odříkajíce se ho, uvědomovali si stále svou ztrátu a dráždili se touto zápornou rozkoší, zvedli pathetický boj proti všemu, co činí život žádoucím, vědouce, že budou neustále vzrušováni tímto protikladem. Malovali v křiklavých barvách a rysech churavé obrazotvornosti stále peklo i věčné zatracení a procházeli při tom řadou poktlšení. 23