párnosti, vytryskl občas žhavý pramen visionářského fanatismu, a jeho prudkost zachvacovala pak netoliko je samy, ale i zástupy jejich duchovních poddaných. Stáli pevně na skalnaté a pevné zemi, přemýšlejíce vypočítavě, jak by ji stopu za stopou uvedli do svého poddanství, a pojednou otevřela se nebesa a dobře VY. zbrojený žoldák boží uviděl u vytržení věčnou blaže. nost. Zde jest zadrhnut dramatický uzel metafysiky jesuitské.všezáleží na heroismu pozemské vůle jednot. livcovy, která hromadí čin na čin, zásluhu na zásluhu, až udiví a překoná samého Boha. Ale nad všecku vůli, nad všecko hrdinství, nad všecku zásluhu triumfuje milost, živel mystický, kdy Bůh přímo zasahá do osudu člověkova, pozvedaje jej prudkým větrem k sobě neb oblévaje ho proudy svého slunce. Nezapomenu. tetně vyjádřila to dvě pražská díla barokní: Brokoffova socha Františka Borgiáše na Karlově mostě a Brand. lova podobizna Jiřího Plachého, dnes chovaná v kutno •horském Vlašském dvoře. Oha tito jesuité jsou sy. nové země, neústupní a tvrdí, sestárlí a poněkud již vyžilí mužové činu, ponuří hrdinové kázně, jak se zdá, spíše v táboře než v koleji. Brokoff a Brandl nezobra. zili jich však uprostřed pravidelného chodu organisač. ního díla, nýbrž v dramatické vteřině vytržení: Bor •giáš exa!tován jest zázrakem eucharistie, Jiří Plachý válečným napětím požárů, kde jeho velení nabývá do'" sahu konečného vítězství nad švédskými kacíři. Zdálo by se, že mnohem menší intensitou vůle byli vyzbrojeni asketové a bohoslovci, kteří skládali jaksi průměr drkevníků protireformačních, a jejichž obro 22