ských hrdinách bezohledné vůle jest vyhnán renais .• san ční individualism do zámezí. lesuitský řád přinesl jej do oblasti víry a církve a dal mu zvláštní strohou příkrost. Na dně svých temných duší jsou Ignác z Loyoly, František Borgiáš i Petr Ca .• nisius, nebo jejich slabší, čeští blíženci, válečný vůdce studentů Jiří Plachý ve věku XVII. a krutý ohař ka .• cířů Antonín Koniáš v XVIII. století, studené, vypočítavé povahy, které znají jedinou hybnou sílu: vůli k moci, jest jim jedno, zda meč, kazatelna či kniha nutí oslepené a přehlušené zástupy věřícího astra=' chujícího se lidu pod jejích panství. Pronikají ledovým bystrozrakem až k ukrytým kořenům lidských přání i slabostí; prohlédají a zužitkovávají poměry svým houževnatým smyslem reálních politiků; zapřahají praktický rozum a neúchylnou vůli do služeb rozsáhlé a důmyslné organisace. Jsou agenty božími, hejtmany církevními, diplomaty svého řádu: vše s krajním na .• pětím sil, vše s přímočarou důsledností, vše s drama= tickým soustředěním. Byli buď sami zprvu státníky či vojáky nebo pocházeli alespoň z diplomatických nebo válečnických rodů, nezapomněli toho nikdy ve své duchovní kariéře. Když jim architekti budovali řádové domy, přikázali jim, aby do stavby vložili příkrou kázeň kasáren či vězení; ve svých chrámech hro=, madili rádi plastické nebo malované výjevy z bojů, neunavovalo je dívati se na zápas archanděla Michala s ďáblem v různých obměnách. Ale zpod dna jejich duší, praktických až k střízlivosti, pracovitých až k mechanismu, účelných až k sucho" 21