milostná a nebeská »unio mystica« mezi Ukřižovaným a svatou Luitgardou, přesahují meze času barokního a vyjadřují i dnes citové pathos očištěného člověčen •ství. Ferdinand Brokoff podává však zpravidla pouhé gesto liturgické a jest nám proto méně srozumitelný. Vzpomeňme na dvojí plastický výraz, jímž sousoší Karlova mostu tlumočí svrchovaný triumf církve nad duchy i zloduchy, na roznícenýkyn misionáře Fran ••. tiška Xaverského i na bezohledný posun exorcisty Vincence z Ferrary - jsme naplněni obdivem, leč ne •.opouštíme hranic smýšlení a cítění barokního. Ale čím nám jsou jména menších plastiků XVII. a XVIII. století, kteří spokojili se namnoze pobytem u hranice dekoračního sochařství, kde ostatně občas rozbíjeli své stany také Braun a Brokoff, původcové mohut ••. ných karyatid při paláci Thunském, Morzinském a Clam •.. Gallasove; co značí nám jméno Pendl nebo Jackel, Guitainer nebo Platzer? A přece jaká drama .• tická síla prudkého citu, osedlaného vůlí atletovou, bouří v postojích exaltovaných světců na průčelí chrámu křižovnického, v překrásných pohybech ru •kou zápolících archandělů na staroměstském stou •pě mariánském, v prudkém gestu svatého Cyrila z Alexandrie v presbytáři u sv. Mikuláše na Malé straně! Tělesný ideál zachycený těmito gigantickými posta .•. vami z kamene i z jeho napodobenin byl v těsné shodě s oběma charakterními týp>.>:katolické reformace, které vládly v barokní Praze. Není nesnadno uvésti tyto dva typy na týž životní druh: v duchovních i svět'" 20