přepětí, v němž se sochař zmocnil postavy, řízen jest soustředěnou vůlí, která brání, aby obrysy se neroz", lily beztvárně do prázdného prostoru. Kdežto pravé renalssanční sochy prožívají v klidném postoji plnou krásu souměrného bytí, jsou všecky kamenné figury barokní Prahy zjevy dramatické. Mistři vyňali z jejich legendárního či dějinného obsahu onen vrcholný okamžik, kdy stupňované dění zahnalo je až na sám práh nadlidstvL Takovými obry, kteří dramatickou vůlí do .•bývají nebe a překonávají zákony pozemské tíže, zalidnili barokní sochaři Malou stranu i Staré město a p~edevším pilíře mostu Karlova. Nevím, zda láska k antice a požadavek typisace v sochařství neodcizila nám nadobro těchto děl drama" tického naturalismu, a zda nemíjíme i nejlepší z nich lhostejně. Snad obdivujeme se s nadšením oběma vel. kým mistrům, kteří mužskou i ženskou duši baroka znali stejně pronikavě, smyslně vřelému Matyáši Brau .•novi a prudce výmluvnému Ferdinandu Brokoffu. Opravdu nelze se jim oběma obdivovati dosti nadšeně. Jejich sochám na Karlově mostě dostalo se závidění hodného uměštění, neboť obloha i mračna, voda i stro .• my, architektura Hradčan i Malé strany spolupracují na dojmu jejich, vytvářejíce pro ně rámec nebo po= zadL Matyáš Braun, jejž však v celé jeho rubensov .• skévgigantičnosti a teplé smyslnosti pochopíte teprve ve Sporkově Kuksu, zdá se mně větším umělcem a především svobodnějším psychologem: dobralt se ve svých výtvorech vždy čistého gesta prostě a věčně lidského. Měkký pokyn spravedlivého soudce Iva, 19