Jako na Loretě a v přilehlém asketickém kostelíku kapu •cínském: zde v odříkavé střízlivosti, do níž se přísně dívá umučená tvář Moralesova Krista, tam v rozkošnickém ovzduší nebeské erotiky projevuje se složitá duše protireformačního Španělska oběma svými krajnostmi. Pamatuji se, jak jsem před lety v stinných a chladných ambitech Lorety náhodou četl jakési Galdósovo drama, jež prudkou poletnikou účtovalo s katolictvím a jesult •stvím dnešních Spanělů, drama bez zvláštní vnitřní síly a s postavami načrtanými pouze obrysovitě. Leč v tomto zvláštním prostředí cítil jsem bezprostředně všecku naléhavost divadelní argumentace básníkovy: kulturní skutečnost, na kterou útočil Galdós svou přímočarou dialektikou, obklopovala mne na dosah ruky, i podlehl jsem úplné ilusi. Míst, kde hy dojem Imlturní cizoty hyl podobně silný, není v Praze příliš mnoho, snad ještě náměstí Velkopřevorské, nádvoří na Strahove, schodiště od Vlašské ulice na Petřín. Ostatek amalgamovala a přetvořila Praha zázračnou svojí přizpůsohovací silou. Ztrávila a zpracovala všecky stavitelské i životní slohy od ranního umění románského až po pozdní empire a podřídila je své složité a přece jednotné osobitosti, na níž má stejnou účast příroda i architektura, sochařství i zahradnictví, klima i vodstvo. Tak posléze svrchovaná a tvrdá duše barokní hyla ovládnuta. A paradox všech paré!doxů: duchový výraz i materiální výtvor Vlachů, Spanělů a Němců podřízen byl vyšší skutečnosti, jakou jes.t historická jednota města Prahy, - a ta patří nám Cechům. ~ 17