lemi také na květnatého neapolského mistra přetíže •. ných a strojených půvabů Giambattistu Mariniho. Zda pouhou náhodou v téže době, kdy Marini bás .•. nH své mythologické epos o bozích a zahradách, bu .•. doval jeho jmenovec pro vévodu Friedlandského na těchto místech palác? Porozuměl dobře vůli genera" Iissima, velkého condottiera, jenž vyrostl, proslavil se, zbohatl v krvavých náboženských válkách, aniž věřil jejich vůdčím ideím, prudkého a nebezpečného macchiavellisty, jenž zbožňoval jen sebe a svou moc. Marini srovnal se zemí celou čtvrt městskou, domy, zahrady, dvorce, cihelny; obemkl vše vysokou a pev=, nou zdí, vylučující jakýkoliv styk s okolím; vybudo •. val rozlehlé sály, nekonečné chodby, vzdušné prů .•. jezdy, honosná nádvoří; zavřel do tohoto komplexu, jakoby určeného pro vladařskou dynastii, velikou zahradu, kterou dal osázeti stromy slibujícími široké kmeny a chlumovité koruny. Když se otevře Vald •. štýnská zahrada na malou chvíli v polovici května, neuvítají v ní návštěvníky jen ohromné kaštany, pIa .•. noucí tisíci světel, a jen jásající záhony azalek, nýbrž i mohutné stopy výbojného genia Valdštýnova. Vše konstruováno jest v duchu italské morálky panské, které rozpíná křídla~po nejvyšší moci: do otevřeného večeřadla padá odlesk velikého zálivu nekonečné oblohy; kamenné sochy v houštinách a nad basény zobrazují Herakla a giganty; voliéra- zdá se býti zří .•. zena pro pobyt orlů; koruny starých stromů, ověn .•. ~ených břečťanem, dotýkají se nebes Spanělská episoda v Praze není nikde tak zhuštěna 16