tektura pod zdivočelým rozmarem vegetace, vy. mknuvší se dávno lidské vůli. Ale sen italských uměl. ců, kteří toužili připodobniti terasovité stráně nad malostranskými paláci zahradám svého domova, mění se pod prudkými polibky květnového slunce v roz=' košnickou a blaženou skutečnost. Severské habry a zamyšlené jilmy, vrásčité a popukané, dívají se s úža. sem na růžová a oranžová pole planoucích azaleí; na tvrdě četném pozadí starých tisů a thují rýsují se měkce fialové a bílé hrozny zhousdých šeříkových keřů; na ocelové vodě osušelých basénů kolem so=' šek, elegických ve své opuštěnosti, krouží spadalé květy magnolií a rhododender, zatím co po stupňo=, vitých stráních, šplhajících se až k samému králov=, skému hradu, valí se celé vodopády zeleně nejrozmanitějších odstínů: zeleně těžké a temné, jaká ovládá jehličnaté lesy, zeleně melancholicky pomíchané se šedí, jakou mívá omšelé, zvětralé stavivo, teplé a šfavnaté zeleně tučných luk stále napájených vlahou, konečně nesmělé a bleďounké zeleně mladého osení. Tyto jaré a nespoutané kaskády, které po přirozených terasách pražských pustila v šfastném a vítězném rozmaru štědrá ruka vlašských zahradních archi •tektů, házejí zelenou svou pěnu do oken, balkonů a pavlačí rozkošných paláců, zaplavují je v jarním ky=, pění až k římsám prvního poschodí, náhle však uhý •bají se a klesají, aby odhalily neočekávaný pohled k paradoxně titěrným altánům a loggiím, na jejichž hravou něhu hrozí se zřítiti masivní podezdívky hradní. Musíme mysliti na Ariosta, na T assa a chví • 75