všecky možnosti hmoty jsou zužitkovány a znáso •beny. Praha barokní ztělesňuje novou lásku ke skutečnosti a vládu nad ní; zosobňuje hierarchii nové společnosti, která se skládá ze světských vladařů nad životy a statky poddaných a z církevních vladařů nad dušemi věřících; hlásá svými stavbami a písní svých zvonů krvavou slávu aristokratického a kněžského imperia •lismu. Krev a slzy namíchány jsou do malty, která spájí kameny v smělých klenbách jesuitských chrámů a šlechtických paláců; karyatidy nesoucí na krásně ohnutých plecích tíhu portálťr a vzlet balkonů, mají mimoděk vepsánu v rysích bolest poddaného lidu, jehož práce a poslušnost hradí výlohy panského lesku; ano, odvážil bych se říci, že do základů velkolepé ba •rokní Prahy zazděn byl osud celého pokořeného ná" roda: chápeme již, proč se na nás barokový genius loci dívá maskou tragickou? Osloví",li nás, nepro •mluví dojista v naší mateřštině. Nejen architektoničtí tvůrci barokní Prahy, ale i její urození vládci a za •kladatelé byli buď cizinci neb alespoň věrní vycho •. vanci zahraniční kultury. Radu jejich zahajuje císař Rudolf II. Samotář odvrá •cený od lidí činu k věcem rozkoše, od přírody lho •stejné a tvrdé v pravidelnosti svých změn k důvěr •ným kouzlům umění neproměnného a křehkého, od bezpečného poznání k dobrodružné hypothese a k odvážnému experimentu, překonával svůj vrozený spleen uprostřed španělských jesuitů a vlašských mi •lostnic, německých rytců a anglických alchymistů a 13