Brrokní duše Prahy zrodila se z tragických rozporů. ejí vznik a vzrůst v sedmnáctém věku jest sou= načnýs kulturním vpádem cizinců na českou půdu. Dumavý sever, jenž uprostřed chladných hor a v sou'" sedství jehličnatých lesů byl úplně obrácen do nitra, překvapen byl románským útokem z jihu. Teskné slovanské plémě náboženských myslitelů a snílků, kteří dotud se dorozumívali hlavně jen s germánskými sou=' sedy, podlehlo vůli a rozka~u, meči a umění panovač=, ných Vlachů a krutých Spanělů, jejichž praktické mozky a napiaté čivy vzpínaly se lačně po zevním světě velkých obrysů, kvetoucím skvělými barvami a zalitém vítězným sluncem. Husitský národ řešil si dotud své bytí jako otázku mravní a náhle byl za=' skočen bezohlednou silou, která uctívala pouze moc a zevní energii. Z této doby os nová nejhlubší a nejyážnější duch český v lesnatých a divokých úvalech Ceskomoravské vy=' sočiny svoji koncepci života: Jan Amos Komenský skládá »Labyrint sveta4;. Marností, klamem a ilusí jsou mu paláce, kde v sebedůvěře vládne bohatství a panství stejně jako chrámy, v nichž lidé slouží spíše nádheře a rozkoši než Bohu; hrou smyslů a přeludem jsou kopule, sloupoví a schodiště; prav .•. dou a jistotou srdce křesťanova jest pouze návrat do duchovního Jerusalema, do města božího. A sou= časně na rQzkaz a z prostředků cizinců nebo zci= záčtělých Cechů roste pod rukama vlašských ar .•. chitektů při řece Vltavě kamenný labyrint světa, v němž všecky dary země, všecky iluse zraku, 12