putující o subtilitách bohosloví po způsobě Sorbon~ ny, měla shlížet s výše obrovská katedrála, vyvrcho •lující architektonickou i myšlenkovou koncepci goti., ckého a francouzského krále ... Ale dóm svatovítský zůstal obrovským zlomkem, kouzelný sen o gotickém městě přehlušily bouře, dunící neodvratným triumfem střízlivého a příkrého křestanství praktického, jež lépe odpovídalo slovanskému kmeni než francouzská kul~ turní pohádka .- Gotická duše Prahy Karlovy, přísně. církevní a spo., lečensky velmi výlučná, liší se podstatně od onoho životního slohu, jenž půvabně zkameněl v Prašné bráně a ve věžích mosteckých s celou jejich košatou, mladě pučící a marnotratně kvetoucí ornamentikou, s tou rozkošněJantastickou spletí motivů přírodních a architektonických. Rozumíme jen dopola velmi roz~ marnému a světskému: božstvu doby vladislavské, jemuž sloužil dychtivě jiskrný a oslnivý bakalář Ma" touš Rejsek, a jehož chválu zpíval trochu rozkošnický, trochu unuděný, trochu strojený básník časné renais .•. sance české, pan Bohuslav Hasištejnský z Lobkovic. Na rozhraní XV. a XVI. století byli všickni umdleni bouřemi velkých občanských válek a fanatismy pří~ krých náboženských koncepcí, prahli po klidu v exi~ stenci vyrovnané a barvité; dekorovali si život selankovitou přírodou a arabeskovým uměním; libovali si ve hře a v půvabném rozmaru, měli .. spíše smysl pro graciosní drobnůstky a podružné ornamenty, než pro velkou linii myšlenky a krásy. Tyto mírné ideály re •konvalescentní doby rozkvetly v gotice vladislavské, 4