dice, ale také mluva pramenů: málo jest v české historiografii povahokreseb, prožitých s podobnou měrou dramatičnosti a promítnutých se stejným stupněm názornosti, jako Pekai'ův Valdštejn, jako jeho Heřman a Humprecht Černínové, jako jeho Žižka; v zjednodušující syntése giottovské fresky se naopak zjevují dva zcela kladné a zároveň základní i krajní typy češst\'Í, oddělené od sebe devíti stoletími, svatý kníže Václava prostý sedlák Vavák. Bylo nesčíslněkráte opakováno, ze nejlépe uměním l<:arakteristicky dovede postihnouti výrazné osobnosti ten, kdo sám jest výraznou osobností - o nikom to neplatilo do té míry, jako o Josefu Pekařovi; v tom se shodovali jeho odpůrci s jeho obdivovateli. Na monumentálním pozadí domovského kraje a selského rodu, v těžkém rámci velké doby převratné pro celý národ a jeho stát, stoje pevně na vědecké základně positivismu svého mládí a pozvedaje svou krásnou mužnou hlavu do vzdušných výšek svobodného idealismu, rýsoval se před námi největší český historik po Palackém: badatel hyl v něm roven vyprávěči, kritik spisovateli, odborný učenec slovesnému umělci. Jeho zevní podoba byla sourodým výrazem duševní individuality, od vznosného růstu po blesk krásných tmavohnědých očí pod vysokým čelem, od mužných, zároveň smyslných a energických rtů po jemně modelovanou ruku duševního aristokrata, na níž, na rozdíl od ostatního jeho zjevu, nehylo pranic selského. Seřadíme-Ii jeho podobizny chronologicky, vidíme, že mužný půvah rázné tváře a statného držení setrvává neporušen až do doby, kdy smrtelná choroba počala hlodati na jeho těle, ahy je v 67. roce zdolala. A však prostota selské mužnosti ve tváři pravidelné, ale málo výrazné za mladých let, ustupuje později myšlenkové složitosti, na níž 21