XVIII. století. Druhý díl jeho "Knihy o Kosti" a průkopnická monografie o "Českých katastrech", kde studenou a průkaznou mluvou číslic dovodil tragicky palčivé poznání, že po Bílé hoře nesl daněmi vyssávaný český sedlák tíhu státního a vojenského rozmachu moci habsbur:;ké zůstanou úhelnými kameny našeho dějezpytu o stavu selském. Vzdálen však při vdkeré mužné účasti všeho bolestÍnstvÍ, shodoval se Josef Pekař se staročeskou průpovědÍ o sedláku, který se jako vrba čím více orubán houšť obalí a dovozovn1. vzav si za přesvědčivý důkaz jadrného Vaváka, kterak český sedlák v době pobělohorského baroka až do XVIII. století uchovával národní povědomí a energii, shromúd'uje tak předpoklady pro hnutí obrozenské. Takto čelil ve své české filosofii jednostrannému názoru o cizím myšlenkovém původu našeho obrození, podnikaje tím sám korektiv svého kriticky srovnávacího západnictví, ale zároveň projevoval rozhodný nesouhlas s míněním o nábožensky reformačních kořenech české obrody národ ní; úzkostlivě pečh vá heuristika opatřila tu proti velkému a zásadnímu odpúrci Pekařovu důkazy, o něž se mohla opříti jeho nedúvěra k protestantským koncepcím, tkvějÍcÍ ja k v rodové tradici tak v osobních sklonech. Ti, kdož psávali jméno Pekařovo s hrdostí na prapory vítězícího hnutí agrárního, nemohli potlačiti svého nelibého prekvapení,když historik odvěkého zápolení sedláka a šlechty o půdu zaujal v re,'oll1čnÍ chvíli pozemkové reformy československé kriticky odmítavé stanovjsko k radikálním úchvatům nového agrárního panstva vůči staré aristokracii a spontánně se přihlásil za zastánce násilně porušených práv šlechty. Zde se, v době kolísání všech hodnot mravních a všech ušlechtilých zvyklostí, osvědčil spíše rytířem ducha ncž vyznava 14