maloval ve svých feuilletonech, snad se tam ozve ně ••. které z těchto jmen - zpodoboval věci s nemenší odu ••. ševnělostí než lidi a naopak dovedl, vládna chvílemi uměním patriarchálního klidu, dáti lidem pouhou per". spektivu předmětů a dekorací. Bohudík jest v »Povídkách malostranských« o mnoho více než methoda, jest v nich hlavně kouzlo osobní a záhadné, těžko definovatelné. Zdá se skoro absurd". ností, že postavičky tohoto světa tak staromodního, jež jsou podány slohem genrovým a kresbou grotesk". ně realistickou, jsou myšleny docela typicky, ba"přímo symbolicky: ale pročtěte si co nejpozorněji »Svato ..•. václavskou mši«, »Hastrmana« oeb příběh »Jak si na". kouřil pan Vorel pěnovku« -v čem jest jejich poslední kouzlo než v této docela tichoučké tragice, diskretně zahalené? Neruda však nikdy nebyl objektivním psy". chologem velkého slohu - jen proto a pro nic jiného nemohl a při své autokritice arciť nechtěl napsati velký román - a tak hoře obecně lidské, jímž jako měkkým temnosvitem opředl své postavy, má intimní, osobní zdroj, v podstatě týž jaký vyvřel pak silně v»Prostých motivech«. Jistě toto hlubší posvěcení spí mezi řádky epické evokace zašlého světa; avšak kdo může říci, že knihu zná, dokud se nezačetl právě mezi řádky? Ale ani positivista neodejde od »Povídek malostranských« ne=obdarován: povídka» U tří lilií« dá mu požitek vypravo". vání hutného a úměrného;» Pan Ryšánek a pan Schlegel« neb »Doktor Kazisvět« radost jadrné charakteristiky; skizza »Jak to přišlo, že Rakousko nebylo rozbořeno« štěstí perlivého humoru a bezstarostné moudrosti. ~ 65