drná ironie erbenovsky řezaného výjevu »Jako do skoku«, sociálně přihrocená »Tanečnice« patří sem stejně jako tančící derviši na předměstí Kassim Pašu, jako vampyrský rej mezi vykopanými kostmi v malo .•. stranském příběhu »U tří lilií«. I Nerudovi mužné do .•. by jest ves měrný pohyb vždy znovu tancem a plesem; bal1adista vidí jaro 1848 v podobě bálové síně a v ta'" nečních rhytmech, plných plesu a výskotu, ruchu a šumu, hudby a skoku skládá »Bal1adu o po1ce«. V »Knihách veršů« --- a jmenovitě v »Elegických hří'" čkách« --- vykřikl Neruda několikráte strofami sou", středěnými a výrazem podivuhodně smělým a bez .•. prostředním tuto překypující, opojnou plnost svého mládí a několik těch improvisací září a oslňuje jako klikatý blesk jarní bouře. Kolik opravdového junáctví sevřeno jest jen v osmiverší: » V krátku přijdou horcí dnové, přijde život líný, budou milejší nad slunce tmavé jeho stíny. V chladné trávě, v palných snech svých zas se povyválím, mysle, jak as rok zas žití marně prozahálím!« 54