RROSTÉ MOTIVY, ohlašují smyslové i citové znovuzrození básníka, odhodlaného žíti nově, pouze ze štědrých darů omlazené přírody a překy" pujícího bohatství dndka, jakoby nebylo minulosti, jakoby pohádka bytí právě začínala ... a tak i v ero" tice ladí tu Neruda nové a nezvyklé tóny. V prvních dvou cyklech sbírky, jež jsou přímo radostným chvalo" zpěvem instinktů, osvobozených od poručnictví chlad" ného rozumu, vzdává se básník naprosto hlasu stoupa" jící mízy, lákání hřejícího slunce, tužbám splývajících vln a prožívá »celou tu zaleklou, šveholnou, tu sladkou a náhle zas úbolnou, tu bývalou lásky tíseň«.V něko" lika nezapomenutelných variacích, které tu zazpíval plný mužný Neruddv hlas na thema opožděného mi" lování, položena jest vedle sebe láska dvojího rodu. Jedna smyslná, toužebná, rozkošnicky vychutnávající dívčí objetí a nenasytně vypíjející milenčino políbení, láska jakoby pozdní renaissance těžké krve a pro" jemnělých nervů. Druhá závazná, uvědomělá, zaujatá myšlenkou generační a posvěcená patriarchálním smyslem pro dítě a tajemným zákonem pokračování: tragický výraz stvořil pro ni N eruda v pátém zimním motivu, v srdcervoucí meditaci o modré chrpě u Kry" lova, kde v lyrický symbol se vtělil výkřik o »dětských, hebkých vláscích« z »Knih veršů«. Avšak toto erotické omlazení bylo pouhým experi" mentem: experimentem života, experimentem poesiea proživ tento experiment s plnou vážností opravdového umělce života, vrátil se zase do sychravého, mlhavého, podzimního domova svého srdce. Episodu z tohoto 48