1;A TRUCHLÁ, dlouhá noc stala se na novo domi", nantou vnitřního života osamělého básníka. Chvílemi se zdálo, jakoby vzpomínka na předčasně zemřelou milenku měla v sobě slastný odlesk a vlídnou útěchu oné krásné episody samy. Básník prodléval u ní se zá", libou. V dušičkovém feuilletonu po 13 letech oživoval si hlediště prozatimního divadla jen proto, aby se mu zjevila dvojice Sebastiana a Violy. V nejkrásnější své knize/ v »Prostých motivech« nadepisuje jednu eroti", ckou pieyu alespoň jménem Terezy a Gesu, aniž již myslil na milostnou svou elegii s Terezií Macháčko", vou, tak rozdílnou od tohoto kapriciosního motivu. Ale zvolna vyprchá a zmizí všecek slastný přízvuk marného erotického snu ... vzpomínka na živou mi", lenku vybledne, tvář její vymizí ze srdce ... a jen hořký vyčítavý cit smutné ztráty zůstává. Přidruží se k ostat", ním bolestným dojmům žívota, zvyší básníkův stesk do osudu zpola jen prožitého. Poslední akt tragikom", oedie lásky počíná. Milenka byla pouhým nástrojem v ruce osudu, který jitře bolestnými a strastnými ději nitro básníkovo, vybavoval jeho nejpravdivější a nej'" hlubší díla umělecká. Kdykoliv Neruda/ osamělý a chorý chodec po tvrdých dlaždicích života, účtoval se svou minulostí, se svým mládím, se svou samotou, nezapomněl vyčísti zlým božstvt''1m, že mu vzala mi", lenku, že jej »zasnoubila s pouhou nadějí«. Již v druhém vydání »Knih veršů« zaznívají tyto bo", lestné tóny, a to bez sordiny, bez stilisace. V básni »Našel jsem se«, této zkrvácené konfessi z roku 1871, dere se na rty výkřik: 46