tické hyperboly. Pak, když konečně dočkal se netrpě", livý již Neruda milenčina vyznání, vzdal se cele a plně lyrickým paroxysmům svého citu, přestal psáti verše, kde bylo přece nutno rhytmem, obrazem, strofickou disposicí krotiti svoje erotické nadšení a improvisoval jen dlouhé, pathetické dopisy. V těchto nekonečných výlevech oddané něhy a spolu hořečné žízně po štěstí, odcizil se Neruda nejen erotice svého poměru k Anně Holinové, ale přímo vlastní, dotud jednostranně vy'" hražené individualitě. Ironický intellekt, glossující naivnosti roztouženého srdce a břitký pozorovatelský realism, pronásledující nepřátelsky nadvládu sladkých romantických fikcí, jsou teď kdesi hluboko pohřbeny. A milenka se skutečně více a více stává fikcí, chřadne a stůně, opouští Prahu, uchyluje se na venkov, Neru .• dovi společensky nedostupný, a nepíše ani sama listů. Básník, jenž ještě v prvních dobách lásky prožil celou hrůznou soustavu představ a tušení o chorobě milen", čině, nechtěl později ani zdaleka uvěřiti, že milenka zvolna odumírá. Zpráva o její smrti 12. září 1865. byla pro něho bleskovou ranou. Pět dopisů, čtyři básnické skladby, z nichž dvě cyklické", ho rázu, zůstaly nám z tohoto krátkého N erudova sna erotického: zdá se na první pohled přímo frivolním, p,?d" robovati tyto intimní památky literární analyse. Mají vzácné posvěcení osudové: slib štěstí rozptýlen jest nad nimi jako ranní oblaky prosycené purpurem červánků ..slib štěstí, jenž se neměl nikdy' naplniti. V několika měsí .• cích, v nichž N eruda miloval Terezii Mácháčkovou, stal se mu ten slib životním absolutnem, jemuž rád obětoval 44