RDÁ předmluva »Knih veršů« nese datum 18671 leželo by tedy mezi nimi a »Hřbitovním kvítím« celé desetiletí. Chronologie mění se podstatně, posuneme",li vznik »Hřbitovního kvítí« blíže ku koncepčnímu bodu, k smrti přítele Antonína T ollmanna r. 1853 a rozpomeneme",li se, že vět'" šina básní z »Knih veršů« byla již před r. 1861 napsá", na a po časopisech otištěna. Pětiletí, které dělí obě básnické knihy mladého Nerudy, jest z nejvýznam'" nějších dob jeho života. Nebyla to však ani smrt otco", va, ani důvěrné sblížení se stárnoucí matkou; nebylo to zřeknutí se dráhy úřednické a professorské ve pro", spěch liberálního novinářství, ani první nesmělá sláva přerušená literárním skandálem, co přepodstatnilo Ne", rudu. První akt polotragické komedie lásky N erudovy zjemňuje jeho sensibilitu; vzněcuje hluboce jeho cit, učí jej graciésní hře rozmaru, vyvolává v jeho lyrice konečně i hudební melodii. V tomto prvním, celkem beznadějném a chmurném dějství prožívá drsný, nedůvěřivý mladý poeta lyri'" ckých dissonancí v poměru k prosté a jemné dívce neustálý boj vášnivé touhy po úplném oddání se s chladným, analytickým rozumem, jehož leptající ironická lučavka rozkládá a ničí vlastní život citový. Naslouchá do svého nitra a tu zaznívají vedle nej'" něžnějších akkordů romanticko",sentimentální erotiky i výsměšné, příkré tóny rozčarované skepse. A přece vztahuje zas náruč po milence; než, ohlédne se za se", be a tu vidí, kterak s drsným pošklebkem sardonícký Mefisto skanduje svoje zlomyslné rhytmy o rozvaze, 40